Reklama

Jeszcze lepszy Model S Plaid na torze. Tesla udostępniła Plaid Track Mode

Obecnie najwydajniejszą Teslą jest zdecydowanie Model S Plaid. W nim najważniejszym miał być trzysilnikowy układ napędowy na wszystkie koła, który w wersji Plaid zapewnia 1020 koni mechanicznych mocy i do 628 km zasięgu na jednym ładowaniu. Jest to zdecydowanie elektryczny sedan z rodzaju tych, które częściej bierze się na tor, niż w długie trasy, więc nic dziwnego, że doczekał się specjalnego trybu “Plaid Track Mode”.

Model S Plaid wreszcie doczekał się wyjątkowego trybu Plaid Track Mode

“Tryb na tor” nie jest dla Tesli niczym nowym. Firma wprowadziła go już w 2018 roku dla Modelu 3 Performance, co po dwóch latach doczekało się wersji V2. Obie miały jedno główne zadanie – dostroić elementy sterujące tak, aby uzyskać możliwie najlepsze osiągi na torze. Nie były jednak najwyraźniej wystarczające dla jeszcze potężniejszego Modelu S Plaid, który doczekał się właśnie Plaid Track Mode. Ten dotyka przede wszystkim napędu i podsystemów, ale wprowadza też m.in. dodatki do interfejsu użytkownika.

Czytaj też: W zasięg tego Modelu S Tesli nie uwierzycie. Skąd wynik 1210 km?

W przypadku trybu Plaid Track Mode nasze cele były proste: osiągnięcie [za jego pomocą] najkrótszego czasu okrążenia dla produkcyjnego pojazdu elektrycznego na niemieckim torze Nürburgring oraz umożliwienie indywidualnej regulacji kontroli stabilności, balansu prowadzenia i hamowania rekuperacyjnego, aby dać kierowcy większą kontrolę nad pojazdem na torze wyścigowym

– czytamy w ogłoszeniu Tesli.

Ten tryb wprowadził zmiany w układzie napędowym, aby “wykorzystać możliwości platformy z trzema silnikami o mocy ponad 1000 koni mechanicznych”. Wpływa na układ chłodzenia silników, akumulatora i nawet temperaturę hamulców, zwiększając moc hamowania rekuperacyjnego, czy stabilność podczas pokonywania zakrętów. Dokonuje tego poprzez manipulację momentem obrotowym niezależnie dla dwóch tylnych kół “w ciągu milisekund”. Zmienia również układy kontroli dynamiki, aby zapewnić wyższą płynność samochodowi oraz dostosowuje adaptacyjne zawieszenie, blokując je na niższym poziomie dla okazalszej wydajności.