Reklama
aplikuj.pl

Po co samochodom wyścigowym wielka „płetwa rekina”?

Po co samochodom wyścigowym wielka "płetwa rekina"?
Po co samochodom wyścigowym wielka "płetwa rekina"?

Niektóre z najnowszych samochodów wyścigowych posiadają wzdłuż środkowej linii nadwozia dziwaczny panel, który zwykło się określać „płetwą rekina”. Ta jest tak skuteczna, że ​​została przyjęta przez wiele czołowych serii, takich jak Formuła 1 i World Endurance Championship, ale co tak naprawdę ona robi? 

Czytaj też: Bazujący na Ferrari 328 model Conciso zrzucił kilogramy na rzecz wyglądu dziobaka

Płetwa rekina zapewnia kilka zalet aerodynamicznych dla samochodów wyścigowych, a wśród nich najważniejszą korzyścią jest siła docisku na zakrętach. Podczas wchodzenia w niego ta płetwa wytwarza ciśnienie wzdłuż zewnętrznej krawędzi, maksymalizując siły wewnętrzne w kierunku wierzchołka zakrętu. Dzięki temu samochód może skręcać się bardziej efektywnie.

Posiadanie płetwy poprawia również stabilność samochodu, kiedy ten znajduje się w połowie zakrętu. Jeśli samochód zacząłby tracić przyczepność, ciśnienie powietrza na płetwie umożliwiłoby samochodowi przeciwdziałać efektowi odchylenia. To coś w rodzaju subtelnego, wbudowanego systemu kontroli trakcji.

Posiadanie płetwy rekina poprawia również wydajność i możliwości tylnego spojlera. Płetwa tworzy wir z kokpitu, który kieruje powietrze bezpośrednio na skrzydło. Płetwa może również działać jako trzeci punkt mocowania tylnego skrzydła, umożliwiając użycie mocniejszego materiału i większą ogólną stabilność skrzydła. Tak przynajmniej sądzi twórca powyższego filmu, który był dla nas źródłem tych informacji.

Czytaj też: Bugatti może szykować limitowany samochód w hołdzie EB110

Źródło: Road and Track