Reklama
aplikuj.pl

Porsche wykorzystuje len do tworzenia naturalnego włókna węglowego

Porsche wykorzystuje len do tworzenia naturalnego włókna węglowego
Porsche wykorzystuje len do tworzenia naturalnego włókna węglowego

Nie jest to coś ani negatywnego, ani pozytywnego – ot ciekawostka dotycząca nowego modelu 718 Cayman GT4 Clubsport, w którym to Porsche zastosowało elementy przypominające włókno węglowe, ale takie, które powstało nie z syntetyków, a roślin.

Mowa dokładnie o drzwiach i spoilerach, które na pierwszy rzut oka wyglądają zupełnie jak coś, co powstało z charakterystycznego włókna węglowego. Producent określa ten materiał „naturalnym włóknem”, czyli materiałem, którego wykonuje się głównie z lnu. Tego samego, które daje nie tylko jadalne nasiona, ale również włókna wykorzystywane w przemyśle tekstylnym. Nie jest to oczywiście jedynie zwykła fanaberia, bo według eksperta z Porsche „produkcja surowców do produkcji naturalnego włókna węglowego zabiera o 75 procent mniej energii niż to samo w przypadku syntetycznego włókna węglowego”. Ponadto ten naturalny może zostać poddany recyklingowi, podczas gdy losem sztucznego jest utylizacja w bardzo wysokiej temperaturze. Jednak kwestie produkcyjne nie są wszystkim, bo w bezpośrednim porównaniu tych materiałów wygrywa niestety to syntetyczne.

Wprawdzie naturalne włókno węglowe nie rozsypuje się tak łatwo po kolizji przez pięciokrotnie lepsze właściwości tłumienia drgań, ale jest już cięższe i mniej wytrzymalsze. Dla porównania – drzwi poprzedniej wersji Cayman GT4 Clubsport ważyły 9,9 funtów, ale już w tym nowszym – 11,2 funta. W przypadku tej drugiej kwestii Porsche musi nawet zrezygnować ze stosowania swojego odkrycia w samochodach przeznaczonych na drogi publiczne. Wszystko przez obecność w wyścigowym modelu zaawansowanej klatki bezpieczeństwa, minimalizującej szkody w razie wypadku, której brakuje w tych ”konsumenckich” wydaniach. Porsche ma jednak plany co do tego materiału i już teraz znalazło sposób na łączenie zarówno syntetycznego, jak i naturalnego włókna węglowego.

Czytaj też: Prototyp Toyoty napędzają dwa autonomiczne systemy – Guardian i Chauffeur

Źródło:  PopularMechanics