Tę nowinkę możecie śmiało podrzucać do wszystkich miłośników motoryzacji, którzy uważają, że ten rynek jest ciągle w stagnacji. Prototyp Azaris od Ferox sam w sobie jest wyjątkowy, ale prawdziwy kunszt mistrzowski widać po jego systemie napędowym.
Sam Azaris to zaprojektowany od podstaw pojazd ATV z mocą 100 koni mechanicznych zapewnianych przez silnik BMW R1200GS. Ten nie napędza niestety wszystkich sześciu kół, bo ogranicza się do dwóch par na tyle. Robi to jednak w wielkim stylu, bo za pośrednictwem pompy, która jest z kolei połączona za pomocą przewodów z cieczą poprowadzonych obok wahaczy do wszystkich napędzanych kół.
Aby całość miała jakikolwiek sens, ich piasty posiadają coś w rodzaju kół łopatkowych we wnętrzu, które rozkręca przepychana za pomocą pompy niskociśnieniowa woda. Ta wraca następnie do samej pompy i proces rozpoczyna się na nowo, umożliwiając zarówno obracanie kołami w przód, jak i do tyłu z uwzględnieniem nowej formy hamowania. Taki system w Azaris jest w stanie zapewnić aż 678 Nm momentu obrotowego na jedno koło, choć w ich laboratoriach zostały już przetestowane mechanizmy, które są w stanie wykręcić nawet 1152 Nm. Oczywiście tylko w przypadku odpowiednio mocnego silnika.
Firma Ferox zachwala oczywiście swoje rozwiązanie, zapewniając, że dzięki niemu „system jest niesamowicie responsywny”. Liczby mówią jednak jasno, że moc tego rozwiązania leży w możliwościach, jakie przynosi w kwestii momentu obrotowego, więc już widzę jego zastosowanie w samochodach sportowych. Nawet pomimo tego, że system podpięty do każdego koła waży około 11 kilogramów. Azaris jest jednak wyłącznie prototypem, służącym do przedstawienia tego wynalazku, który swoim zawieszeniem i designem podbije podczas pokazów niejeden nieprzyjazny teren.
Czytaj też: Zdjęcia i bazowa specyfikacja Chevrolet Silverado HD 2020
Źródło: New Atlas