Naukowcy z NASA pochwalili się opracowaniem stopu o nazwie GRX-810, który „może doprowadzić do przełomowych odkryć w dziedzinie zrównoważonego lotu”. Dlaczego? Bo jego właściwości są niebywałe w porównaniu do stosowanych obecnie stopów w samolotach i silnikach odrzutowych, choć są osiągane tylko w ekstremalnych temperaturach.
Ten nowy stop NASA otwiera nowe możliwości w projektowaniu samolotów. Lżejsze komponenty, mniejsze użycie paliwa oraz niższe koszty eksploatacji w grze
GRX-810 cechuje niezwykła wytrzymałość, która jest dwukrotnie większa niż w przypadku obecnie stosowanych stopów, oraz znacznie większa elastyczność. Naukowcy byli w stanie uzyskać optymalny projekt stopu po około 30 symulacjach i twierdzą, że dzięki nowym technologiom proces prób i błędów, który wcześniej trwał lata, teraz zajmuje tylko tygodnie lub miesiące.
Czytaj też: Jak Smog Free Tower, czyli Wieże Smogowe, walczą z zanieczyszczeniem?
W praktyce GRX-810 to stop wzmocniony dyspersją tlenków (ODS), w którym tlenki w skali nano są osadzone w celu zwiększenia trwałości i odporności stopu na wysokie temperatury. Opracowanie tego wymagało zastosowania najnowocześniejszego modelowania obliczeniowego do symulacji termodynamicznych właściwości materiału, a następnie wyprodukowania go metodą druku 3D.
Najważniejsze informacje dotyczą bezpośrednio tego, że w temperaturze 1093°C GRX-810 był dwa razy bardziej wytrzymały na pękanie, trzy i pół razy bardziej elastyczny przy zginaniu i rozciąganiu oraz ponad 1000 razy bardziej wytrzymały na naprężenia.
Ten przełom ma rewolucyjne znaczenie dla rozwoju materiałów. Nowe rodzaje mocniejszych i lżejszych materiałów odgrywają kluczową rolę w dążeniu NASA do zmiany przyszłości lotnictwa. Dotychczas zwiększenie wytrzymałości na rozciąganie zwykle obniżało zdolność materiału do rozciągania i zginania przed złamaniem, dlatego nasz nowy stop jest niezwykły
– powiedział członek zespołu Dale Hopkins.