Reklama

Ratchet and Clank Rift Apart z opcjami dla osób z niepełnosprawnościami, ale skorzysta każdy!

Ratchet and Clank Rift Apart

Ratchet and Clank Rift Apart będzie przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami. Insomniac Games i Sony przedstawili ułatwienia rozgrywki.

Ratchet and Clank Rift Apart jak The Last of Us Part 2

Najnowsza produkcja Insomniac Games idzie tropem The Last of Us Part 2 i wprowadza całą masę opcji dostępności. O co w tym wszystkim chodzi? Z jednej strony będziemy mieli klasyczny podział na kilka poziomów trudności, a z drugiej – opcji konfiguracji doświadczenia będzie tak dużo, że każdy gracz dostosuje zabawę pod siebie.

Zapewne nie raz widzieliście już w grach opcje dostępności, które często określane są jako zmiany w rozgrywce wprowadzane dla osób z niepełnosprawnościami. Wydaje się jednak to dziwne, ponieważ często znajdujące się tam opcje pozwalają dostosować rozgrywkę w taki sposób, aby była ona przyjemnym doświadczeniem dla każdego gracza. Weźmy taką opcję, jak występująca w grach możliwość wyłączenia scen, w których gracz zmuszony jest szybko wciskać dany przycisk. Tutaj przecież może chodzić nawet o to, że ktoś nie cierpi takiego rozwiązania w grze i woli obejrzeć cutscenkę, a nie być nagle sztucznie zmuszany do wciskania losowych przycisków.

Czytaj też: Nowe gry PlayStation na Steam. Tymczasem Microsoft podkrada tytuły

Dodatkowe opcje dostępności tak naprawdę powinny być nazywane zwykłą konfiguracją rozgrywki. Kojarzycie aberrację chromatyczną? Efekt sprawiający, że na chwilę krawędzie danego obiektu wyglądają, jakby wymagały od nas założenia okularów 3D z czerwonym i niebieskim szkiełkiem, może i wygląda dobrze w niektórych grach, jak Battlefield czy The Division, ale w moim przypadku potwornie męczy on wzrok. Widzę, że jest to ciekawy efekt, ale po dłuższym czasie jego działania, naprawdę mam problem ze złapaniem „ostrości” w oczach, więc od razu wyłączam takie rozwiązanie w grze.

Znany jest również przykład z gry Grounded, w której twórcy pozwolili graczom na zmodyfikowanie wyglądu pająków, pamiętając o licznych osobach, które czują się nieswojo, widząc te małe stworzenia. Prosta opcja pozwala osobom z arachnofobią, bez problemów bawić się w tej produkcji.

Twoja własna rozgrywka

Konfiguracja gry (czy też… jej dostępność) przydaje się zatem każdemu. A to, co wprowadzają twórcy Ratchet and Clank Rift Apart, pozwoli nam na dowolne ustawienie gry. Jakie rozwiązania zostaną zaimplementowane? Osoby mające problem ze wzrokiem otrzymają rozbudowany modyfikator obrazu w grze. Twórcy zezwalają w swojej produkcji na włączenie dużego kontrastu pomiędzy światem gry a bohaterem, dzięki czemu jest on bardzo dobrze widoczny. Jeśli ktoś potrzebuje – będzie mógł nawet ustawić kolor danych przeciwników, tak aby niedowidzący mogli bez problemu rozpoznawać, z czym się mierzą. To samo dotyczy wybranych elementów planszy, po których Ratchet i Rivet będą mogli skorzystać, aby dostać się dalej – jak np. zawieszona w powietrzu ściana, po której trzeba przebiec.

Deweloperzy Ratchet and Clank Rift Apart umożliwiają również ustawienie wykorzystania d-pada. Domyślnie przyciski te służą jako koło wyboru broni, ale gracz będzie mógł zmienić ich działanie i np. ustawić, że kliknięcie w prawo to włączenie większego kontrastu. Oprócz tego gracz będzie mógł skonfigurować spowolnienie rozgrywki. Opcja zmiany prędkości zabawy do 70, 50 lub 30 procent pozwoli zaliczyć bardziej skomplikowane etapy.

Czytaj też: Zdradzono tajemnice DLC Assassin’s Creed Valhalla. Co wiemy o drugim dodatku?

Jeśli zajdzie taka potrzeba – będzie opcja przekonfigurowania całego sterowanie gry. Ratchet and Clank Rift Apart pozwoli nam zmienić działanie każdego z przycisków, dzięki czemu każdy powinien móc ustawić grę tak, jak chciałby w niej sterować. Czy takie rozwiązanie tak naprawdę nie powinno być… w każdej grze?

Auto-aim? W Ratchet and Clank Rift Apart będzie można tak wzmocnić jego działanie, że celownik będzie cały czas zablokowany na przeciwniku. Głośnik w padzie? Ustawimy jego poziom głośności oraz to, jakie dźwięki ma wydawać. Insomniac pozwoli również na konfigurację wibracji kontrolera, ustawienie kropki na środku ekranu, zmianę koloru tekstu, wyłączenie trzęsącej się kamery podczas rozgrywki… W skrócie – każdy, bez względu na wiek, umiejętności czy niepełnosprawności, otrzyma taką rozgrywkę, jaką lubi najbardziej.