Robot Pepper dzięki mowie wewnętrznej jest w stanie rozwiązywać szereg problemów

Robot Pepper dzięki mowie wewnętrznej jest w stanie rozwiązywać szereg problemów

Naukowcy z Włoch stworzyli robota, który doświadcza wielu korzyści dzięki rozwojowi mowy wewnętrznej. Pepper po prostu mówi do siebie podczas rozwiązywania problemów.

Badania opisane na łamach iScience sugerują, że celem eksperymentu był robot wprowadzony na rynek w 2015 roku przez japońską firmę Softbank. Była to rzekomo pierwsza na świecie maszyna zdolna do odczytywania ludzkich emocji, a także do ukazywania własnych za pomocą wbudowanego wyświetlacza. Pepper miał pełnić rolę swego rodzaju asystenta, z którym ludzie mogliby spędzać czas.

Czytaj też: W tej restauracji kelnerzy zostali zastąpieni przez roboty

Robot Pepper dzięki mowie wewnętrznej jest w stanie rozwiązywać szereg problemów

Eksperci z Uniwersytetu w Palermo uznali, że Pepper będzie świetnym narzędziem do testowania tzw. architektury poznawczej mowy wewnętrznej. Oprogramowanie jest wzorowane na ludzkiej formie mowy wewnętrznej jako narzędziu psychologicznym. Chodzi o to, że jesteśmy w stanie rozmawiać z samym sobą podczas planowania czy podejmowania decyzji.

Robot Pepper został wprowadzony na rynek w 2015 roku przez japońską firmę Softbank

Okazało się, iż Pepper z większą skutecznością wykonywał polecenia, gdy miał możliwość „uprawiania” mowy wewnętrznej. Jedno z przedstawionych mu zadań polegało na tym, że robot musiał położyć serwetkę na stole, ale w miejscu, które nie było zgodne z tym, do czego go przeszkolono. Aby rozwiązać problem, Pepper zadawał samemu sobie pytania, co umożliwiło mu ułożenie serwetki we właściwej pozycji.

Czytaj też: Wielkie ramię Stretch jako nowy robot Boston Dynamics

Celem zespołu odpowiedzialnego za realizację projektu jest zwiększenie zaufania pomiędzy ludźmi i robotami. Poza tym naukowcy dążą do poprawy wydajności maszyn, które w przyszłości mogłyby z powodzeniem występować w roli współpracowników i osobistych asystentów. Martwi jedynie potencjalnie niska wydajność robota, który potrzebuje czasu na podjęcie decyzji, co może przełożyć się na problemy powstałe w niektórych okolicznościach, kiedy konieczne jest błyskawiczne podjęcie działania. Antonio Chella przekonuje jednocześnie, że mowa wewnętrzna może okazać się bardzo przydatna, szczególnie w zakresie współpracy między ludźmi i maszynami, gdzie konieczne będzie zaufanie robotom.