Są rocznice, których po prostu nie wypada nie uczcić i tak właśnie jest z Mazdą. W tym właśnie roku ta japońska firma przeżywa swój okrągły wiek na rynku.
Mazda została powołana do życia dokładnie 30 stycznia 1920 roku jako Toyo Cork Kogyo Co., Ltd z siedzibą w Hiroszimie. W 1929 roku firma zbudowała prototyp dwusuwowego silnika o pojemności 250 cm sześciennych i rozpoczęła produkcję obrabiarek Toyo. W 1930 roku wyprodukowała sześć prototypowych motocykli, aby skonstruować kolejne 30 dla klientów. W tym samym roku powstała jej nowa fabryka – obecna siedziba główna.
Pomijając kolejne lata, najważniejszym dla nas z perspektywy czasu zdecydowanie był rok 1960. Wtedy to Mazda wprowadziła na rynek swój pierwszy solidny samochód osobowy – R360 Coupe.
Ten czteromiejscowy, dwudrzwiowy model wyposażony w potężny, chłodzony powietrzem 16-konny silnik o pojemności 356 cm sześciennych był oferowany z automatyczną skrzynią biegów i od razu stał się hitem dzięki przystępnej cenie i doskonałej oszczędności paliwa.
Czytaj też: Koronawirus wpłynie na wymogi co do emisji samochodów?
Nic więc dziwnego, że teraz ten uroczy samochód stał się teraz inspiracją dla kilku rocznicowych edycji specjalnych aktualnych modeli Mazdy. Mowa dokładnie o modelach Mazda 2, Mazda 3, Mazda 6, MX-5, MX-5 RF, CX-3, CX-30, MX-30 i CX-5.
Wszystkie te ograniczone produkcyjne samochody świętują z logiem „100th Anniversary” pyszniąc się identycznym lakierem Snow Flake White Pearl Mica. Wiemy, że zamówienia w Japonii na modele Centenary już ruszyły, a w Europie będą sprzedawane już jesienią.