Samochody Formuły 1 zwyczajnie muszą mieć na pokładzie istne cacka motoryzacji, których próżno szukać w tradycyjnych samochodach ze średniej, a nawet wysokiej półki. Jednym z takich elementów zdecydowanie jest skrzynia biegów, którą pozyskał, rozebrał i zrozumiał autor na kanale Driver61.

Ta skrzynia biegów pochodzi z samochodu Jordan Formuła 1 z 1997 roku, która uległa zniszczeniu i wymagała kompleksowej renowacji. Niejaki Scott Mansell ze wspomnianego kanału na YouTubie miał szczęście, że dostał w swoje ręce tą 7-biegowe cacko, które nie tylko naprawił, ale też wykorzystał do swojego materiału. Jeśli jesteście ciekawi znacznie bardziej profesjonalnego podejścia do tematu, to od razu podsyłam Wam sam film:

Ten ukazuję bardzo podobną skrzynie w kształcie lejka, którą możemy znaleźć w samochodach drogowych w każdym garażu. Jednak ta w samochodzie F1 jest dodatkowo obciążona elementem podwozia, dlatego też została zaprojektowania do wytrzymywania znacznie wyższego naprężenia i wspomagania zawieszenia.

Ze względu na to, że ten element znajduje się między silnikiem, a tylnymi kołami, to mechanizm różnicowy jest przymocowany do niego bezpośrednio. Na powyższym materiale Scott najpierw jest więc zmuszony usunąć mechanizm różnicowy, a następnie zespół kół zębatych, aby wyjaśnić, w jaki sposób przekładnia pneumatyczna współpracuje z jednostką sterującą skrzyni biegów, aby popchnąć widełki selektora do każdego biegu.

Czytaj też: Odrestaurowana Toyota Sports 800 z lat 60. zachwyca

Źródło: Popularmechanics

Kolejny artykuł znajdziesz poniżej