WRÓĆ DO STRONY
GŁÓWNEJ
Technowinki

Tak kształtuje się przyszłość wodoru w lotnictwie. Samolot firmy ZeroAvia zakończył swój pierwszy lot

Firma ZeroAvia pochwaliła się ukończeniem pierwszego na świecie lotu z komercyjnym samolotem napędzanym wodorowymi ogniwami paliwowymi.

23 września 2020 roku zmodyfikowany sześciomiejscowy samolot Piper klasy M, który ponadto jest obecnie największym samolotem napędzanym wodorem na świecie, wystartował z zakładu badawczo-rozwojowego firmy w Cranfield w Anglii i ukończył planowany lot testowy przed lądowaniem. Wszystko to w ramach finansowanego przez rząd brytyjski projektu HyFlyer.

Projekt HyFlyer obejmuje nie tylko stworzenie skalowalnego wodorowo-elektrycznego hybrydowego układu napędowego, który można zamontować w konwencjonalnych samolotach, ale także opracowanie infrastruktury wodorowej potrzebnej do ich zasilania.

ZeroAvia twierdzi, że technologia jest skalowalna w krótkim czasie i spodziewa się, że za trzy lata wejdzie do użytku dziesięć 20-miejscowych samolotów, pięćdziesiąt 100-miejscowych do 2030 roku i 200-miejscowych o zasięgu ponad 5556 km do 2040 roku.

Czytaj też: Największy na świecie silnik odrzutowy doczekał się ważnego certyfikatu

Według ZeroAvia, kolejnym i jednocześnie ostatnim etapem projektu rozwoju jest wykonanie 400-kilometrowego lotu bezemisyjnego. Razem z jego ukończeniem i rozwojem technologii napędu wodorowego, samoloty na to paliwo będą zapewniały niższe koszty eksploatacji, paliwa i konserwacji niż samoloty o napędzie odrzutowym.

Chcesz być na bieżąco z WhatNext? Śledź nas w Google News