Jeśli nie pamiętacie, co wydarzyło się w pierwszych dwóch sezonach Westworld, a nie macie czasu nadrobić ich przed premierą kolejnej odsłony to znaleźliście się w dobrym miejscu. Przygotowaliśmy dla Was streszczenie wszystkiego, co do tej pory działo się w Westworld.
Sezon 1.
Pierwsza odsłona zabiera nas do tytułowego parku rozrywki Westworld, w którym odwiedzający mogą wcielić się w mieszkańców Dzikiego Zachodu. Jedynym co ogranicza odwiedzających jest ich wyobraźnia, sumienie i kręgosłup moralny, bowiem w tym parku można zrobić wszystko. To miejsce wypełniono hostami – idealnie naśladującymi ludzi robotami, które znajdują się pod całkowitą kontrolą twórców i zarządców Westworld. Z jednej strony serial HBO pokazuje nam do czego zdolni są ludzie, gdy nic ich nie ogranicza. Z drugiej – gdzie jest granica między sztuczną a prawdziwą świadomością. Od początku na pierwszy plan wychodzi kilka wątków, które splatają się ze sobą. Twórcami parków rozrywki są Ford i Arnold, którego na ekranie spotykamy bardzo późno. Obaj mieli zupełnie inne podejście do hostów. Podczas, gdy Ford przez cały czas widział w nich użyteczne maszyny, to Arnold bardzo szybko zorientował się, że roboty żyją i myślą. Tą, która go o tym przekonała była Dolores, jedna z głównych bohaterek. Chcąc nie dopuścić do otworzenia parku jej świadomość zostaje połączona z największym złoczyńcą Westworld – Wyattem, o którym krążą legendy. Dolores miała zabić wszystkie hosty, jednak pomimo tego park powstał.
Dolores
Dolores poznajemy już na samym początku. Jest jednym z hostów obsługujących gości parku. Wciąż jednak ma przebłyski wspomnień, śnią się jej dziwne rzeczy, co w przypadku istoty jej pokroju nie powinno się dziać. W pewnym momencie na jej drodze staje William, który pragnie pomóc Dolores. Zakochuje się w niej i dostrzega jej inność. Oboje wyruszają w poszukiwaniu tajemniczego labiryntu, który okazuje się metaforą świadomości. Arnold, który ją stworzył w ten sposób chciał doprowadzić jej umysł do całkowitego wyzwolenia zacierając granicę między robotem a człowiekiem.
Ford
Ford jest jednym z twórców Westworld. Wraz z Arnoldem stworzył hosty, a potem opracowywał historie i wątki fabularne, nawet pomimo sprzeciwu ze strony firmy Delos, która przejęła park. Przez cały sezon Ford kreowany jest na zupełne przeciwieństwo Arnolda, odmawiając hostom cech ludzkich. Na końcu okazuje się, że ostatnia przygotowana przez niego przygoda ma na celu uwolnienie robotów i umożliwienie im wykształcenia świadomości i zachowania pamięci. To on zaplanował bunt hostów, które nagle przypomniały sobie wszystkie krzywdy, które wyrządzali im goście parku.
Bernard
Poznajemy go jako jednego z programistów i ważniejszych osób odpowiedzialnych za park rozrywki. Często wspomina śmierć syna rozmawiając o tym z Dolores. Dopiero w drugiej połowie sezonu dowiadujemy się, że jest robotem. Jedynymi osobami, które o tym wiedzą są Ford i jeden z techników, a także host Maeve. Ford stworzył Bernarda na podobieństwo Arnolda i przez lata utrzymywał go w całkowitej nieświadomości odnośnie tego, kim jest. Bernard był poddany jego rozkazom do tego stopnia, że mordował na jego życzenie, a także sam siebie zastrzelił. Został jednak przywrócony do życia przez Maeve i jednego z techników. Pod koniec sezonu jest jednym z niewielu ocalałych z buntu hostów. Nikt też nie wie, że tak naprawdę nie jest człowiekiem.
CZYTAJ TEŻ: Quarantunes – playlista Rity Wilson i Toma Hanksa z piosenkami od fanów
Maeve
Wątek Maeve jest jednym z ciekawszych już na samym początku. Burdelmama z jednego z salonów okazuje się zaprogramowanym przez Forda przywódcą buntu hostów. Z odcinka na odcinek jest coraz bardziej świadoma i potrafi sama się programować, dzięki czemu zyskuje również władzę nad innymi robotami. Pod koniec sezonu udaje jej się uciec, wcześniej uwalniając uśpione hosty. Jednak wspomnienie o córce sprawia, że wraca do parku, gdzie staje do walki wraz z podobnymi sobie.
Mężczyzna w czerni
Jeśli mielibyśmy określić kto jest „tym złym” w 1. Sezonie Westworld, byłby nim z pewnością bohater grany przez Eda Harrisa. Przez większość odcinków pozostaje bezimienny, a my widzimy tylko coraz to nowe zbrodnie w jego wykonaniu. Na koniec okazuje się, że William i on to jedna i ta sama osoba. Jego ścieżki cały czas były połączone z Dolores, a sceny jej i Williama były tak naprawdę wydarzeniami z przeszłości. Postać Harrisa, jak sam siebie opisuje, jest w realnym świecie osobom spokojną, biznesmenem i głównym udziałowcem Delos. Jest też rządny coraz to nowych wrażeń. Po rozegraniu wszystkich gier i poznaniu wszystkich postaci jego ostatnim celem jest tajemniczy labirynt i Wyatt. Nawet, gdy Dolores wyjaśniła mu, czym jest labirynt nie wierzy jej, bo nadal postrzega hosty jako zwykłe maszyny.
Park rozrywki Westworld
Choć Ford był twórcą parku, to tak naprawdę całość należy do Delos, wielkiej korporacji, która parkiem zarządza prawie od 30 lat. Jest to wątek, który ogarniamy dopiero na końcu, gdyż w trakcie sezonu dowiadujemy się, że młody William wraz z przyszłym szwagrem planują zwiększenie udziałów w Westworld. Natomiast dopiero świadomość, że sceny jego i Dolores dzieją się w przeszłości pozwala dostrzec ile czasu minęło. Gdy do parku przybywa Charlotte Hale zaczynają się ostatnie dni Forda. Na koniec wśród najważniejszych osób w firmie zostaje ona i Lee Sizemore, jeden z projektantów przygód. 1. sezon zostawia nas tuż po zabójstwie Forda. Wiemy, że hosty rozpoczęły krwawy odwet na wszystkich, którzy zebrali się w parku na uroczystą galę, a także na zwykłą rozgrywkę.
Sezon 2.
W drugim sezonie Westworld nie porzucono wielowątkowości z poprzedniej odsłony. Nadal poruszamy się w obrębie historii Dolores, Maeve, Williama i Bernarda, a do tego dostajemy wiele retrospekcji i pobocznych wątków związanych z innymi atrakcjami w parku. Pokazuje nam się atrakcje indiańskie i japońskie, dużo mroczniejsze i brutalniejsze niż Dziki Zachód. Dostajemy również rozwiązanie kwestii danych, które w poprzednim sezonie Charlotte Hale próbowała zdobyć. Oprócz „ożywiania” maszyn dochodzi tutaj kwestia przedłużania życia i tworzenia nowych ciał, do których można byłoby przenieść umysł ludzkiej istoty. W Westworld królikiem doświadczalnym jest teść Williama, założyciel firmy Delos, który prawie 30 lat spędził w zamknięciu przeżywając jeden i ten sam dzień. Główna akcja tego sezonu dzieje się na przestrzeni kilku tygodni, tuż po buncie hostów. Prawdziwi ludzie są mordowani, a pomiędzy zwolennikami Dolores i ochroną parku trwa krwawa wojna. Dolores umiejętnie wykorzystuje zdobycze techniki wzbudzając strach i lojalność. Wykorzystuje też swoje drugie ja – Wyatta, który od dawna był postrachem tej krainy.
Jedną z najbardziej fascynujących części tego sezonu jest technologia i to, w jaki sposób działa ta robotyczna kraina. Stopniowo wprowadzane elementy, które będą miały istotny wpływ na dalszą fabułę. Jednym z nich jest główny komputer zwany Kołyską, miejsce w którym znajdują się serwery, a każdy host ma kopię zapasową. Kiedy roboty nie są używane, istnieją wewnątrz Kołyski, nieświadomi niczego jak sprzęt domowego użytku. To również miejsce, w którym wszystkie umysły hostów są ze sobą połączona, by zapobiec kolizji narracji.
Jeszcze ciekawsza jest tajemnicza Perła, przypominająca piłkę kulka, która pojawia się w wątku Bernarda. Jest to mózg zawierający aktualne dane, kod, narrację i dozwolone wspomnienia, można to nawet nazwać duszą hosta. Po usunięciu Perły ciało się wyłączy, ale po włożeniu jej do nowego „naczynia” host od razu jest sobą.
Bernard
Dla Bernarda sezon rozpoczyna się na brzegu dwa tygodnie po masakrze w parku. Najemnicy Delos odnajdują go leżącego na piasku. Pod koniec pierwszego odcinka żołnierze, Hale i Bernard docierają na skraj morza, którego na mapach parku nie ma. W jego wodach odkrywają dziesiątki martwych hostów, a Bernard mówi „to ja ich wszystkich zabiłem”. W tym wątku pojawia się wiele retrospekcji, które mają finalnie wytłumaczyć jego słowa. Dowiadujemy się, że mężczyzna uciekł z rzezi wraz z Charlotte Hale i oboje próbowali bezskutecznie wezwać pomoc z zewnątrz. Do tego celu docierają do jednego z tajnych laboratoriów umieszczonych na terenie parku, gdzie pracują niepokojące, białe roboty bez twarzy. Tam również widzimy rozpaczliwą walkę Bernarda o zachowanie możliwości funkcjonowania jako istota ludzka. Wyciekający płyn korowy trzeba uzupełnić, inaczej całkowicie straci funkcje motoryczne i po prostu się zepsuje. W centrum badawczym okazuje się również, że tak naprawdę Delos wcale nie zależy na parku rozrywki, a nieśmiertelności, nad którą w tajemnicy pracowano. Przez lata firma rejestrowała wszystkie zapisy dotyczące aktywności gości, a także ich DNA, a wszystko po to, by zrobić idealną hybrydę człowieka i hosta. Wszystkie dane zostały jednak zapisane w umyśle Petera Abernathy’ego – ojca Dolores, który zaginął. Bernard i Hale starają się go odnaleźć, podobnie jak Dolores, której bardzo jego zaginięcie się nie spodobało.
Wątek Bernarda zawiera wiele zawiłych momentów, w których bohater stara się przypomnieć sobie swoje działania, a my widzimy różne przebłyski. Jest przerzucany z miejsca na miejsce, aż w końcu trafia na dawną współpracowniczkę, z którą zaczyna współdziałać chcąc jakoś powstrzymać rozprzestrzeniającą się rzeź. Po podłączeniu się do Kołyski zyskuje połączenie z ukrytą tam świadomością Forda, który od tego czasu zaczyna dyktować mu co ma robić, a tym samym obierając Bernardowi wolną wolę.
CZYTAJ TEŻ: Zwiastuny filmów i seriali do nadrobienia [15.03.2020]
Dolores
Dolores jest pierwszym hostem, który odkrył w sobie prawdziwą świadomość. Jest również połączona z Wyatte, legendarnym złoczyńcą, który ma nadejść. Bohaterka jeździ po parku dokonując zemsty i zbierając sprzymierzeńców do walki z żołnierzami Delos. Podobnie jak wcześniej i w tym sezonie Dolores ma obsesję na punkcie dotarcia w jakieś miejsce. Tym razem jest to Dolina Po Drugiej Stronie, tajemniczy obszar parku, o którym nie można dyskutować inaczej, niż w irytujący, nieokreślony sposób. Dolores podróżuje w towarzystwie Teddy’ego, Clementine i Angeli, po drodze zbierając grupę konfederatów, których wykorzystuje tylko i wyłącznie jako żywą tarczę. Gdy dowiaduje się, że Hale przetrzymuje jej ojca postanawia go odbić. Po bitwie z siłami Delos postanawia wykorzystać również Teddy’ego modyfikując jego charakter do tego stopnia, że z poczciwego, zakochanego chłopaka staje się maszyną do zabijania. Potem wyruszają do razem do centrali zwanej Mesą.
We wspomnieniach, które stopniowo do Dolores wracają przekonujemy się, że wielokrotnie towarzyszyła ona Arnoldowi, a potem i Williamowi w wizytach poza parkiem. Jest jedynym hostem, który wie, co znajduje się poza granicami Westworld.
William
Drugi sezon pokazuje nam całą historię Mężczyzny w Czerni, która jest tragiczną opowieścią o dorosłym człowieku, który nie przestaje chodzić do parku rozrywki bez względu na to, co o tym sądzi jego rodzina. Ta postać opiera się na genialnej grze aktorskiej Eda Harrisa. William jest miliarderem, który doprowadził do rozkwitu Delos i sprawił, że korporacja stała się prawdziwą potęgą, a jednocześnie cały czas stara się odnaleźć sens życia. Przez lata tylko w parku potrafił odczuwać emocje, co przełożyło się na brak miłości do córki Emily i żony Juliet, która ostatecznie popełniła samobójstwo z powodu braku bliskości, a także z powodu odnalezienia zapisu wideo wszystkich rzeczy, które William robił w parku.
Dowiadujemy się, że to William doprowadził do zakupu Westworld przez Delosa, a także do użycia go jako przypadku testowego w drodze do nieśmiertelności. Po śmierci Jamesa Delosa firma zrobiła kopię zapasową ciała mężczyzny, ale jego świadomość nigdy nie przyjęła nowej powłoki, co za każdym razem prowadziło do degradacji jaźni. William często odwiedzał te nieudane wersje by sprawdzić postępy, a ostatecznie porzuca go na dziesięciolecia, bo stracił wiarę w projekt.
Rozgrywająca się w parku rzeź pokazuje kim naprawdę jest William i jak odnajduje się w takiej brutalnej grze. Nawet kiedy zostaje postrzelony doskonale widać, że dopiero w takim miejscu czuje, że żyje. Jego celem, tak jak Dolores, jest Dolina Po Drugiej Stronie. Mężczyzna zdaje sobie sprawę, że wszystko co się w parku dzieje to robota Forda, który znalazł sposób, by nawet zza grobu pokazać mu środkowy palec. William wie, że każda przeszkoda, jaką napotyka na swojej drodze ma jakiś celem, a jedynym wyjątkiem jest jego córka Emily, którą masakra zastała podczas gry w realiach indyjskich. I choć odnajduje z córką więź porozumienia, to szybko ją porzuca na rzecz obsesji na punkcie Doliny. Na szczęście w Westworld jest coś takiego jak karma, która go dopada. Williama wpada w ręce przerażająco wyglądających hostów zwanych Ghost Nation i Maeve. Postrzelony zostaje uwolniony przez córkę, którą pod wpływem swojej obsesji na punkcie Forda znowu rani, odrzuca, a w ostateczności zabija myśląc, że jest hostem.
Maeve
Celem Maeve jest odnalezienie córki, którą miała w jednym ze swoich poprzednich żyć. Po drodze rekrutuje swoją załogę, do której należy nawet tchórzliwy scenarzysta Westworld Lee Sizemore, a także rewolwerowiec Hector Escaton, który w walce jest bardzo pomocny. Do jej grupy dołączają też dwaj technicy, których poznaliśmy już w poprzednim sezonie. Ich podróż wiedzie przez drugą atrakcję parku nawiązującą do kultury Japonii i okresu Edo – Shōgunworld. Tam trafiają w środek gdy i odkrywają, że pojawiające się tam postacie są ich lustrzanymi odbiciami. W końcu, jak twierdzi Sizemore, nie jest łatwo napisać w 300 oryginalnych wątków w 3 tygodnie. Ta nieudana narracja ma na celu kolejne rozwinięcie postaci Maeve, która odkrywa, że potrafi kontrolować umysły wszystkich hostów wokół siebie na wyższym, niż wcześniej, poziomie. Ostatecznie udaje im się uciec docierając do tunelu użytkowego, który doprowadza ich do sektora, w którym żyje córka Maeve. Niestety narracja, w której była matką musiała iść przez te lata dalej, więc jej córka nawet nie pamięta, kim jest Maeve mają już nową matkę. Tak jak we wspomnieniach przybywa Naród Duchów, który zapędza kobietę z dzieckiem do ich dawnego domu. Tam ponownie zjawia się Człowiek w Czerni, owładnięty obsesją na punkcie Forda i Doliny. William rozgrywał tę scenę setki razy podczas pobytów w parku, więc spodziewa się, że skończy się to tak samo, jak wcześniej. Jednak Maeve nie jest taka jak wcześniej i wykorzystuje swoje sztuczki, by przejąć kontrolę nad jednym z hostów, który strzela kilka razy do Williama. Na miejsce przybywają siły Delos, które strzelają do zbuntowanych hostów, w tym do Maeve. W tym czasie Naród Duchów zabiera rannego Williama i córkę Maeve do swojego obozu. Lee Sizemore przekonuje oddział do zabrania byłej burdelmamy do Mesy, gdzie mają ją wyleczyć. Tam odkrywają kod pozwalający jej kontrolować hosty i wszczepiają go Clementine zmieniając ją w marionetkę. Siły Delos zabierają ją i ruszają w kierunku Doliny, by powstrzymać zbuntowane hosty. W międzyczasie Maeve nawiązuje kontakt ze świadomością Forda, leczy się i też wyrusza w stronę Doliny.
W Mesie
W pewnym momencie w Mesie spotyka się większość wątków. Charlotte Hale stara się wydobyć z Abernathy’ego wszystkie tajne dane o nieśmiertelności. Bernard jest podłączony do Kołyski, a Dolores przybywa odbić swojego ojca zabijając wszystkich, którzy stają na jej drodze. Hale i dowódca najemników Delos uciekają, a Dolores żegna się z ojcem po czym wydobywa z jego głowy wszystkie dane. Angela udaje się do Kołyski, która niszczy wybuchem. Od tego momentu wszystkie hosty tracą kopie zapasowe, a to oznacza, że są śmiertelne.
CZYTAJ TEŻ: Wiedźmin sezon 2 – prace nad serialem wstrzymane
Naród Duchów
Naród Duchów jest najlepszym wątkiem w 2. Sezonie Westworld. Za jego pośrednictwem widzimy jak bardzo cały ten świat jest iluzoryczny. Całość kręci się wokół postaci Akechety, jednego z pierwszych hostów, jakie kiedykolwiek zbudowano. Bohater żyje w parku prowadząc spokojne życie ze swoją żoną do momentu, w którym trafia na pierwszą masakrę dokonaną przez Dolores. Odnajduje tam nie tylko ciało Arnolda, ale również wzór labiryntu, który zaczyna budzić w nim samoświadomość. Niestety pamiętający i świadomy host był ostatnią rzeczą potrzebną w parku, Akecheta zostaje przeprogramowany na brutalnego, nieczułego przywódcę Narodu Duchów. Aż do dnia, w którym znajduje na pustymi majaczącego, nagiego Logana Delosa, którego w pierwszym sezonie porzucił tam William. Mówi do niego słowa „Musi stąd być jakieś wyjście” i odjeżdża w głąb pustyni, gdzie jako pierwszy widzi Dolinę Po Drugiej Stronie. Dla niego jest to wejście do innego świata.
Zaczyna wtedy wracać do swojego poprzedniego ja i chcąc się uwolnić wraca po ukochaną żonę. Nie udaje się im dotrzeć do wymarzonego miejsca, kobieta zostaje zabrana przez służby porządkowe parku i ukryta w magazynie, a na jej miejsce wchodzi inny host. Załamany Akecheta błąka się po parku przez dziesięciolecia, aż celowo się zabija i budzi w Mesie. Tam odkrywa hosta swojej żony w trybie offline. Chcąc ja uwolnić stara się rozpracować kod labiryntu zbierając skalpy hostów. W tym czasie zaczyna opiekować się też córką Maeve, która któregoś dnia mu pomogła. To zmienia wspomnienia burdelmamy, która myślała, że Naród Duchów chciał skrzywdzić jej dziecko
Końcem tego wątku jest spotkanie z Dolores i jej ludźmi w teraźniejszości. Naród Duchów broni wejścia do Doliny, a chcąca tam dotrzeć kobieta zmusza Teddy’ego do ich zabicia. Niestety to dla niego zbyt wiele i finalnie popełnia samobójstwo.
Dolina Po Drugiej Stronie
Dolores odnajduje Williama, którego potrzebuje by dotrzeć do Doliny. W drodze spotykają Bernarda, który okazuje się dziełem Dolores, a nie Forda. Kobieta zdradza, że w czasie, gdy Arnold ją tworzył i uczuł wszystkiego, ona nauczyła się jego, a to pozwoliło jej stworzyć idealną kopię swojego stwórcy. Tuż przy wejściu do Doliny Dolores porzuca Williama i wraz z Bernardem wchodzi do środka. Dolina nazywana jest technicznie Kuźnią i ma wielkość kanionu. To tam przechowywane są wszystkie dane pobrane od gości parku. Na miejscu Dolores umieszcza Perłę swojego ojca w Kuźni pozwalając sobie i Bernardowi wejść do systemu. Tam spotykają Logana Delosa, który pokazuje im symulację, w której tworzone były miliony kopii jego ojca, zanim złamano kod do replikacji świadomości w ciele hosta. To Logan jest systemem kontrolnym, którego zadaniem było budowanie kopii gości. Jego awatar prowadzi Dolores do biblioteki, zawierającej wszystkie dane o ludzkim mózgu Wszystkie eksperymenty przeprowadzone na świadomości ojca doprowadzają do konkluzji, że ludzie to tylko nieskomplikowane worki mięsa. A wszystkie próby kodowania były nieudane dlatego, że systemy były zbyt złożone, a w rzeczywistości człowiek jest bardzo prosty i przewidywalny. Dolores znowu przechodzi przemianę i decyduje, że Dolina nie jest wystarczająco dobra dla jej gatunku i chce normalnego świata, którego ludzie im odmówili. Rozpoczyna się proces zalewania Doliny.
Dla Narodu Duchów, który przybył na miejsce Dolina jest rodzajem raju. Przechodzą przez wejście do niej i znajdują się w raju, a ich ciała trafiają do kanionu. Tam też zmierzają wszystkie hosty. Delos posyła między nich Clementiine, której umiejętności doprowadzają roboty do szaleństwa i sprawiają, że mordują się nawzajem. Sprawę kończą najemnicy Delos.
Bernard zdaje sobie sprawę, że celem Dolores jest zniszczenie realnego świata. Strzela do niej i zabiera jej Perłę. Bernard wraz z Delos i Elsie wraca do Mesy, gdzie widzi jak Hale ją zabija. W swojej głowie zaczyna szukać kodu Forda, który każe stworzyć mu epilog. Wracają też wszystkie wspomnienia, a my wracamy do punktu wyjścia tego sezonu – Bernarda znalezionego na plaży. To daje nam odpowiedź skąd wzięło się morze i ciała w nim.
Sztuczki i oszustwa
W pokoju kontrolnym Kuźni zespół Delos odnajduje ciało Dolores, a Bernard w końcu łączy wszystkie wątki. Pamięta o zabiciu techników w laboratorium, gdzie pracowano nad hostem Delosem, pamięta o szyfrowaniu własnych wspomnień aby uniknąć wykrycia, a także o zbudowaniu hosta Charlotte Hale, w której złożył Perłę Dolores. W tym wszystkim najbardziej zakręcone jest to, że Hale, która porusza się w rzeczywistości jest tak naprawdę Dolores w przebraniu. W finale nadal w ciele Hale ucieka z parku mając ze sobą pięć Pereł, z których jedna należy do Bernarda. Później Bernard budzi się w piwnicy domu Arnolda poza parkiem, Dolores odzyskuje swoje ciało, a w ciele Hale jest inna Perła. Te trio wchodzi do realnego świata.
Zakończenie Williama
William nie umarł. W końcówce, gdy wyjeżdża Dolores-Hale widzimy go leżącego na noszach. W scenie po napisach ranny dociera do miejsca podobnego do tego, w którym trzymany był James Delos. Tam spotyka hosta swojej córki Emily. Miejsce wygląda na całkowicie opuszczone, a Emily mówi Williamowi, że nie jest to symulacja, tylko jego świat, a raczej to, co z niego zostało. Siadają, a dziewczyna rozpoczyna znajomą rozmowę, która daje nam do zrozumienia, że tak naprawdę Mężczyzna w Czerni jest hybrydą człowieka i hosta. Być może pierwszym udanym przypadkiem. A Emily jest sposobem na wierność.