WRÓĆ DO STRONY
GŁÓWNEJ
Technowinki

T-Mobile z większą liczbą klientów abonamentowych i pierwszym wzrostem EBITDA od 5 lat

Na koniec 2019 roku T-Mobile mógł pochwalić się 10,954 mln klientów. Firma zanotowała przy tym wzrost klientów abonamentowych, przy lekkim spadku klientów ofert na kartę. Delikatnie spadły przychody, ale po raz pierwszy od pięciu lat udało się wygenerować wzrost wskaźnika EBITDA.

Baza klientów T-Mobile stale rośnie

Na koniec 2019 roku T-Mobile miał w swojej bazie 10,594 klientów, o 167 tys. niż na koniec 2018 roku. W tym mamy 7,504 mln klientów abonamentowych (wzrost z 7,243 mln) oraz 3,450 mln klientów usług na kartę (spadek z 3,544 mln). Dla operatora to na rękę, bo jak wiadomo, zdecydowanie bardziej dochodowi są klienci abonamentowi.

Powoli tworzy się baza klientów Internetu kablowego. Na koniec 2019 roku było ich 18 tys. Skromnie, niewiele, ale jak na pierwsze miesiące oferty, która dodatkowo nie jest jakoś bardzo mocno promowana w mediach, to całkiem niezły start.

Prezes T-Mobile Andreas Maierhofer w taki sposób skomentował wyniki:

To już trzeci rok realizacji strategii skoncentrowanej na doświadczeniu i potrzebach klientów, w tym na najlepszej jakości sieci i usług. Przede wszystkim zaowocowało to konsekwentną poprawą zadowolenia klientów, co przekłada się na decyzje o pozostaniu z nami dłużej. Po drugie, wprowadziliśmy świetną ofertę zaspokajającą potrzeby telekomunikacyjne i rozrywkowe współczesnych gospodarstw domowych, przyciągając nowych klientów i oferując obecnym kolejną zachętę do zacieśnienia naszych relacji. I wreszcie, uruchomiliśmy nową linię marketingową „Bez nonsensów”, opartą na naszym proklienckim podejściu, która spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem i zyskała dużą popularność.

Efekty: przypływ nowych klientów w ciągu roku, rekordowo niski poziom rezygnacji, a co za tym idzie rosnąca baza klientów, a jednocześnie rosnące ARPU, są zgodne z naszymi oczekiwaniami i przekładają się na wyniki finansowe. Począwszy od 2020 r. będziemy kierować się uszczegółowioną strategią, która będzie opierać się na tych sprawdzonych podstawach, co pozwoli nam odnosić jeszcze większe sukcesy w pozyskiwaniu klientów.

Stabilny ARPU

ARPU to wskaźnik, który mówi o średnich przychodach z jednego użytkownika. W przypadku usług na kartę jest on niewielki i na koniec IV kwartału 2019 wynosił 12,90 zł. W stosunku do sytuacji z IV kwartału 2018 roku to lekki spadek z 12,99 zł.

W przypadku klientów abonamentowych spadek jest większy, bo z 43,32 zł na koniec 2018 roku, do 38,70 zł.

Lekki spadek przychodów, ale EBITDA w końcu w górę

T-Mobile za największy sukces finansowy w 2019 roku uznaje wzrost wskaźnika EBIDTA, który poszedł w górę po raz pierwszy od 5 lat. Wzrost jest niewielki, bo to tylko 15 mln złotych z 1,630 mld do 1,645 mld, ale sam fakt wzrostu się tutaj mocno liczy.

Delikatnie spadły za to całościowe przychody, z 6,501 mld złotych na koniec 2018 roku do 6,385 mld złotych na koniec 2019 roku. Za to przychody z samych usług mobilnych wzrosły z 3,876 mld złotych do 3,995 mld złotych.

Inwestycja w systemy i modernizację sieci

W 2019 roku T-Mobile dużo wydawał i wydatki na inwestycje wzrosły o 2%. Głównym celem inwestycji były wewnętrzne systemy informacyjne oraz modernizacja sieci.

Modernizacja sieci była konieczna ze względu na rosnący ruch. W latach 2017-2019 liczba danych przesyłanych przez klientów T-Mobile wzrosła o prawie 200%, a będzie rosnąć jeszcze bardziej i jeszcze szybciej.

Na koniec 2019 roku T-Mobile miał aktywnych 11 350 stacji bazowych, z czego 8 850 z nich oferowała agregację przynajmniej dwóch pasm.