Mosty z betonu i stali nie były w stanie sprostać pogodowym wyzwaniom indyjskiego stanu Meghalaya. Nie to co wielkie mosty z korzeni drzew, którym niedawno przyjrzał się pewien naukowiec.
Tym naukowcem był dokładnie Ferdinand Ludwig z Uniwersytetu Technicznego w Monachium (TUM), który zbadał te specjalne konstrukcje i zaproponował małe inspirowanie się tradycyjnym budownictwem indyjskim w nowoczesnej architekturze.
Początek rozbija się o wspomniane mosty. Te umożliwiają rdzennym mieszkańcom Khasi i Jaintia przeprawy przez rzeki, które buduje się przez łączenie żyjących korzeni indyjskiego drzewa kauczukowego. Jak wspomina główny badacz:
Takie stabilne mosty, zbudowane z blisko powiązanych ze sobą korzeni, mogą osiągnąć ponad 50 metrów długości i istnieją przez kilkaset lat
Po przeanalizowaniu 74 takich mostów naukowcy przeprowadzili wywiady z ich konstruktorami, aby lepiej zrozumieć proces budowy. Jak wspominali:
Proces budowy zwykle rozpoczyna się od sadzenia: osoba planująca most sadzi sadzonkę Ficus elastica [to te drzewo kauczukowe] na brzegu rzeki lub brzegu wąwozu. W pewnym momencie wzrostu rośliny rozwija korzenie powietrzne. Te są następnie nawijane na szkielet bambusowy lub łodygi palmowe i kierowane poziomo nad rzeką.
Gdy korzenie urosną do przeciwległego brzegu, są w niego wszczepiane. Rozwijają mniejsze korzenie potomne, które są kierowane z powrotem, gdzie ponownie zostają wszczepiane do ziemi. Ze względu na stały wzrost roślin i stosowanie technik nawijania, korzenie Ficus elastica tworzą wysoce złożone struktury, które tworzą stabilne, bezpieczne mosty. Nowo rosnące korzenie są wielokrotnie integrowane z istniejącą strukturą.
Takie mosty są na pewien sposób ekstremalne, bo ich stworzenie trwa często wiele pokoleń, ale to nie jedyne „architektoniczne cuda”, na które stać tamtejszych rdzennych mieszkańców. Jak wspomina badacz:
Odkrycia dotyczące tradycyjnych technik ludu Khasi mogą promować dalszy rozwój nowoczesnej architektury.
Mowa po prostu o włączaniu żywych roślin do procesów budowlanych. Kontynuuje:
Kamień, beton i asfalt szybko się nagrzewają w wysokich temperaturach otoczenia, tak że stres cieplny jest szczególnie istotny w miastach. Rośliny zapewniają chłodzenie i poprawiają klimat w mieście, a budowanie z ich udziałem oznacza, że nie trzeba tworzyć dodatkowej przestrzeni dla nich. Zamiast tego rośliny są znacznie bardziej integralnym składnikiem struktur.