Ten układ planetarny krąży w niemal idealnej harmonii

astronomia

Jak do tej pory astronomom udało się odkryć wiele gwiazd, wokół których krążą planety. Tego typu układy zawsze przyciągają uwagę, ale ten – zwany HD 158259 – jest naprawdę wyjątkowy.

Jego centrum stanowi gwiazda oddalona o 88 lat świetlnych od Ziemi. Jej masa jest taka sama jak Słońca, choć przewyższa ona naszego „gospodarza” pod względem wielkości. Wokół krąży natomiast 6 egzoplanet – 5 mini-Neptunów oraz jedna tzw. super-Ziemia.

Czytaj też: Wykryto sygnał radiowy egzoplanety. To pierwszy taki przypadek w historii
Czytaj też: Dziewiąta planeta w naszym układzie? Odległy obiekt może wyjaśnić zagadkę

Po siedmiu latach obserwacji naukowcy zrozumieli, że wszystkie sześć z tych planet pozasłonecznych krąży w niemal idealnym rezonansie orbitalnym. Odkrycie to może pomóc nam lepiej zrozumieć mechanizmy powstawania układu planetarnego i to, w jaki sposób przyjmuje on taką a nie inną formę.

Układ planetarny HD 158259 znajduje się 88 lat świetlnych od Ziemi i jest niezwykle harmonijny

Na czym w ogóle polega wspomniany rezonans orbitalny? Dotyczy on ciał niebieskich krążących wokół masywnego obiektu. W tym przypadku są to planety orbitujące wokół gwiazdy. Powstały między nimi związek grawitacyjny powoduje, że na liczbę okrążeń wykonanych przez jedną planetę przypada wielokrotność tej liczby powiązana z inną planetą.

Czytaj też: To zdjęcie kosmosu idealnie pokazuje nasz stosunek do 2020 roku
Czytaj też: Amerykanie chcą umieścić panele słoneczne w kosmosie. Co zamierzają osiągnąć?
Czytaj też: Lunark ma pomóc w kosmosie. Architekci przetestowali go na Grenlandii

Na terenie układu HD 158259 rezonans orbitalny wynosi średnio 3:2 (1,5), co oznacza, że kiedy pierwsza planeta pokonuje orbitę trzykrotnie, to jej sąsiadka w tym czasie wykonuje dwa okrążenia. Mówimy jednak o niemal idealnej harmonii, ponieważ rezonans w tym układzie wynosi kolejno 1,57, 1,51, 1,53, 1,51 i 1,44 pomiędzy każdą z par planet.