Reklama
aplikuj.pl

UOKiK może zmienić rynek telewizji w Polsce

UOKiK postanowił sprawdzić, czy dostawcy programów telewizyjnych nie ograniczają konkurencji sprzedając operatorom pakiety kanałów. Jeśli ich ceny okażą się zbyt wysokie, rynek telewizji w Polsce mogą czekać spore zmiany.

Operatorzy skarżą się na wysokie ceny pakietów

UOKiK poinformował, że do Urzędu napływają skargi operatorów na ceny pakietów telewizji. Po konsultacjach w tej sprawie okazało się, że są oni poniekąd zmuszani do kupowania całych pakietów kanałów telewizyjnych, a następnie w takiej samej formie sprzedają je klientom.

Zdaniem operatorów mają oni wybór – kupują od dostawców dostęp do kanałów pakietowo, ale drożej, albo też muszą przepłacać za dostęp do pojedynczych programów. Pakiety nie zawsze są korzystne i atrakcyjne programowo, ale z braku innego wyjścia są kupowane w konkretnej formie, w której następnie są oferowane klientom.

UOKiK zbada sprawę

We wszczętym postępowaniu UOKiK sprawdzi relacje pomiędzy operatorami, a dostawcami, szczególnie telewizji kablowych i platform cyfrowych. Urząd będzie szukać przejawów dyskryminacji konkurencyjnych obszarów oraz możliwego wykorzystania dominującej pozycji na rynku reklamy.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny:

Wielu konsumentów – odbiorców telewizji ma problem z dostępem do swoich ulubionych programów: muszą wykupić je w pakiecie z takimi, które zupełnie ich nie interesują. Pakiety mogą być narzucane również sieciom kablowym, zaś koszt przerzucany na konsumenta, który niejednokrotnie otrzymuje ofertę diametralnie odbiegającą od jego realnych potrzeb jako widza. Jednym  z celów postępowania będzie sprawdzenie, czy przyczyna tej sytuacji leży na wyższym szczeblu obrotu i jest nią sposób sprzedaży programów operatorom przez nadawców, zmierzający do sztucznego kreowania czasu antenowego na reklamy przez nadawców.

Jeśli w trakcie postępowania okaże się, że któryś dostawca narusza prawo i ogranicza konkurencję, grozi mu kara w wysokości do 10% rocznego obrotu przedsiębiorstwa.

Chcesz być na bieżąco z WhatNext? Śledź nas w Google News