Amerykańska firma zajmująca się przewozem paczek wykorzysta w swoich ciężarówkach hybrydę wodorowych ogniw paliwowych oraz akumulatora litowo-żelazowo-fosforanowego.
Naukowcy z University of Texas at Austin od kilku lat pracowali nad projektem hybrydowego samochodu, który podczas jazdy nie emituje środków szkodliwych dla środowiska. Po uzyskaniu funduszy na prowadzenie badań w 2013 zespół badaczy rozpoczął realizację swojego projektu. W zeszłym roku udało się stworzyć prototyp, który przetestowano na drogach w czerwcu. Jeśli kolejne etapy produkcji okażą się równie bezproblemowe jak dotychczas, to w ciągu kilku najbliższych miesięcy firma UPS wprowadzi do swojej floty kolejne ciężarówki.
Na świecie istnieje wiele firm, które zajmują się produkcją bezemisyjnych samochodów. Prawdziwa trudność dotyczy jednak nie aut osobowych, lecz dostawczych. Nowe układy paliwowe nie mogą zbytnio obciążać ciężarówek, dodatkowo akumulatory muszą być na tyle wytrzymałe, aby kierowcy nie musieli zbyt często robić postojów w celu ich naładowania.
Z daleka furgonetka nie różni się od samochodów napędzanych silnikami spalinowymi. UPS dostarczyła naukowcom z University of Texas model z silnikiem Diesla z 2007 roku, którzy przeształcili go w hybrydę ogniw paliwowych i akumulatorów. Nowy system zawiera akumulator o mocy 99 kilowatogodzin. Obok znajdują się dwa dziesięcikilogramowe zbiorniki z wodorem, natomiast w miejscu nominalnego silnika umieszczono 32-kilowatowy moduł ogniw paliwowych.
Na jednym ładowaniu ciężarówka jest w stanie przejechać do 200 kilometrów. Używając zasilania wodorowego ten dystans może być nawet dłuższy. Podstawowym wyzwaniem dla autorów projektu było pogodzenie maksymalnych wymiarów kompnentów z ich wydajnością, tak, aby uzyskać jak najlepsze wyniki jednocześnie mieszcząc się w normach bezpieczeństwa.
Pomysł jest elementem walki z zanieczyszczaniem środowiska. Dzięki niemu do tysięcy napędzanych wodorem wózków widłowych, samochodów i autobusów na tę chwilę dołączył co najmniej jeden wóz dostawczy. Jednocześnie na terenie Stanów Zjednoczonych, wzorem krajów takich jak Chiny, Korea Południowa, Japonia czy Niemcy, stają stacje służące do tankowania wodoru. W przypadku usługowego przewozu przesyłek pionierami na amerykańskiej ziemi byli pod tym względem ludzie z FedEx. W maju tego roku rozpoczęli oni rozwożenie paczek przy pomocy samochodów z ogniwami paliwowymi.
[Źródło: spectrum.ieee.org; grafika: University of Texas]