Reklama
aplikuj.pl

VALORANT – test kart graficznych

beta VALORANT, zamknięta beta VALORANT, premiera VALORANT, streamy VALORANT

VALORANT to najnowsza gra twórców League of Legends. Jak poradzą sobie w niej redakcyjne karty graficzne?

Zacznijmy jednak od wymagań sprzętowych. Producent podzielił je na 30 fps, 60 fps i 144 fps. Nas oczywiście interesują te ostatnie.

  • System: Windows 7/8/10 64-bitowy
  • Procesor: Intel Core i5-4460 3,2 GHz
  • Karta graficzna: GeForce GTX 1050 Ti
  • RAM: 4 GB

Jak sami widzicie, do 144 fps wcale nie potrzeba mocnego sprzętu. Wymagania są dosyć niskie, w szczególności zaskakuje zaledwie 4 GB pamięci RAM. Riot stworzył więc tytuł który spokojnie będzie działał na większości pecetów.

Testy przeprowadziłem na mapie Split. Obejmowały one strzelanie z pistoletu, wyświetlenie sklepu czy oczywiście poruszanie się. Niestety w testach porównawczych wymagana jest powtarzalność wyników, stąd nie mogłem testów przeprowadzić przy większej ilości graczy – testów nie dałoby się powtórzyć, a wyniki pomiędzy grafikami byłyby kompletnie bez sensu (wierzcie mi – sprawdzałem). Dlatego też nie zdziwcie się, jeśli w samej rozgrywce będziecie mieli trochę niższe klatki na sekundę. Zwróćcie też uwagę, że gra jest w zamkniętej wersji beta, więc w oficjalnym wydaniu wiele rzeczy może zostać naprawionych a wydajność może zostać zmieniona.

W testach wykorzystałem sterowniki Nvidia Game Ready 442.74 oraz AMD Adrenaline 20.3.1. Testy powtórzyłem przynajmniej 3 razy, w przypadku braku powtarzalności powtarzałem je do ich uzyskania. Ustawienia graficzne w grze zostały wybrane najwyższe możliwe.

Platforma testowa
Procesor
Intel Core i7-8700K @ 4,9 GHz
Chłodzenie
Fractal Design Celsius S24
Pasta
Noctua NT-H1
Płyta główna
Asus ROG Strix Z390-E Gaming
Pamięć RAM
Kingston Predator 4x 8 GB 3000 MHz
Dysk
AORUS NVMe Gen4 SSD 1 TB
Dysk
Samsung 970 Evo NVMe 1 TB
Zasilacz
FSP Aurum PT 1000W
Obudowa
SilentiumPC Signum SG7V TG
Monitor
Acer Predator XB271HU Abmiprz
Monitor
AOC G2868PQU

Testy

Zgodnie z oczekiwaniami wyniki są naprawdę wysokie. Nawet GTX 1650 pozwala na uzyskanie 60 fps w rozdzielczości 3840 x 2160 px co pokazuje, że nawet najsłabsze grafiki są w stanie podołać VALORANT.

W rozdzielczości 1920 x 1080 oraz 2560 x 1440 występuje bottleneck. W mniejszej rozdzielczości pojawia się on w zasadzie już przy GTX 1660 SUPER. W tej drugiej rozdzielczości bottleneck jest widoczny od RTX 2060, gdzie wyniki mocniejszych grafik wcale nie są o wiele większe.

Jeśli chcecie grać w 144 fps to jedyne problemy możecie mieć w rozdzielczości 3840 x 2160 px. Tam takich fps-ów nie wyciąga GTX 1650 ani RX 5500 XT 8 GB. Pozostałe karty radzą sobie bez problemów.

Warto też zwrócić uwagę na 240 fps. Monitory 240 Hz stają się coraz popularniejsze, więc taka ilość klatek na sekundę w grach esportowych jest również ważna. W przypadku najmniejszej rozdzielczości możecie ich nie uzyskać jedynie na GTX 1650. Przy rozdzielczości 2560 x 1440 px problemy mogą być już z RX 5500 XT 8 GB. W największej rozdzielczości musicie mieć przynajmniej RTX 2080, a najlepiej RTX 2080 SUPER, aby na takie fps-y liczyć.

Podsumowanie

VALORANT nie jest zbyt wymagającą grą. Większość z Was będzie w stanie ją odpalić w 60 fps, a nawet w 144 fps. Twórcy gry League of Legend stworzyli bardzo prosty graficznie tytuł, który bez problemów poradzi sobie nawet na słabszych komputerach. Dzięki temu powinien on zyskać ogromną popularność w momencie oficjalnego startu. VALORANT umożliwia też wykorzystanie potencjału monitorów z większymi częstotliwościami odświeżania.

Dajcie znać w komentarzach jak Wasze komputery radzą sobie w VALORANT i czy udało Wam się zdobyć dostęp do zamkniętej bety. Jeśli też macie jakieś pytania dotyczące samej gry to śmiało zadawajcie je w komentarzach.