WRÓĆ DO STRONY
GŁÓWNEJ

Czy ten wrak z II Wojny Światowej zapewni nam „drugi Bejrut”?

Czy ten wrak z II Wojny Światowej zapewni nam „drugi Bejrut”?

Amerykański statek towarowy, który zatonął u wybrzeży Londynu podczas II Wojny Światowej, może spowodować poważną eksplozję, która bez problemu dorówna tej z Bejrutu.

W sierpniu 1944 roku SS Richard Montgomery, statek przewożący zaopatrzenie w tę i z powrotem do Europy po inwazji D-Day, zatonął u ujścia u ujścia Tamizy do Londynu (via Popular Mechnics). Teraz władze są gotowe przeciąć maszt statku, aby uczynić ten wrak bezpieczniejszym dla otoczenia, ale nawet to może spowodować eksplozję statku.

Richard Montgomery był jednym z 2711 tak zwanych „Liberty Ships” zbudowanych w amerykańskich stoczniach podczas II wojny światowej. Te proste w budowie i zdolne do przewiezienia ponad 10000 ton ładunku statki Liberty stały się podstawą wojny zaopatrzeniowej przeciwko Wielkiej Trójki podczas II wojny światowej. Zaopatrywały siły radzieckie, brytyjskie i amerykańskie na całym świecie.

Zanim zatonął, Richard Montgomery czekał na konwój zmierzający do Francji i zajął pozycję u ujścia Tamizy. Wtedy na swoim pokładzie miał 6000 ton zapasów i amunicji, a w oczekiwaniu na armię amerykańską we Francji, nagle osiadł na mieliźnie. Zdołano wydobyć ze statku 4500 ton sprzętu, zanim ten pękł na pół i zatonął.

Statek pozostawał praktycznie nietknięty przez ostatnie 76 lat i choć jest uważany za stabilny, władze ostrzegają, że próby ingerencji w niego mogą spowodować eksplozję z racji pozostałych 1500 ton amunicji.

Czytaj też: Katastrofa w Bejrucie to nie był wybuch jądrowy

Richard Montgomery znajduje się prawie 2 kilometry od brzegu, ale Forbes ostrzega, że ​​eksplozja spowoduje mini-tsunami, rozbije okna na wiele kilometrów i będzie miało niszczycielski wpływ na przepływające statki.

W przeszłości władze twierdziły, że wrak jest stosunkowo stabilny, ale ostatnie badania wskazują na nowe zagrożenie. Wykazały, że maszt statku, wystający ponad linię wody, napina wrak i może spowodować jego eksplozję. Ponadto same próby skrócenia masztu w celu złagodzenia napięcia oddziałującego na kadłub mogą spowodować eksplozję statku.

Chcesz być na bieżąco z WhatNext? Śledź nas w Google News