Reklama
aplikuj.pl

Pierwsze wspomnienia powstają, gdy mamy 3 miesiące. Dlaczego nie pamiętamy wczesnego dzieciństwa?

Autorzy nowego badania poświęconego tworzeniu wspomnień, z którego wnioski opisano na łamach Current Biology, sądzą, że tzw. hipokamp odpowiada za niemożliwość przywołania wspomnień z okresu, kiedy mieliśmy zaledwie kilka miesięcy.

Od dawna wiadomo, że hipokamp jest odpowiedzialny za pamięć i odgrywa ważną rolę w przenoszeniu informacji z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej. Aby jednak ta część mózgu w pełni się wykształciła, potrzeba zazwyczaj kilku lat. To właśnie ten okres najprawdopodobniej pokrywa się z czasem, z którego nie posiadamy żadnych wspomnień.

Czytaj też: Oglądanie telewizji szkodzi? Nowe badania sugerują pogarszanie funkcjonowania mózgu

Uczenie się jest związane ze zdolnością rozpoznawania, rozumienia i przewidywania wzorców, które pomagają nam nadać sens otoczeniu. Z kolei pamięć epizodyczna polega na przypominaniu sobie konkretnych wydarzeń. Wcześniej zakładano, że zdolność do uczenia się występuje dopiero po wykształceniu pamięci epizodycznej, jednak autorzy tego badania twierdzą, że zebrane przez nich dane zaprzeczają tej hipotezie.

Najwcześniejsze wspomnienia, które pamiętamy, zazwyczaj pochodzą z okresu po trzecim rok życia

Profesor Nick Turk-Browne oraz jego współpracownicy skupili się na mózgach 17 niemowląt w wieku od trzech miesięcy do dwóch lat. Ich obserwacje były prowadzone w momencie, gdy dzieci oglądały dwa różna rodzaje obrazów. Jeden obejmował serię przypadkowych, niepowiązanych ze sobą zdjęć, natomiast drugi zawierał obrazy, które pojawiały się w konkretnej kolejności – przejawiał się w niej łatwo zauważalny wzór.

Wyniki sugerują, że aktywność w hipokampie wzrastała u wszystkich niemowląt przy oglądaniu uporządkowanej sekwencji. Miało to miejsce bez względu na stopień rozwoju hipokampu uczestników. Badacze doszli do wniosku, że wiek i wielkość tego elementu nie mają wpływu na zdolność mózgu do uczenia się.

Czytaj też: Picie kawy a wzrost dziecka. Czy istnieje jakikolwiek związek?

Badacze odkryli również, że aktywność wywołana przez obserwację tych zdjęć występowała głównie w przednich regionach hipokampa, które zazwyczaj nie są związane z funkcjonowaniem pamięci epizodycznej. Wraz z rozwojem mózgu, który jest szczególnie intensywny na przestrzeni kilku pierwszych lat życia, tylna część hipokampa znacznie się rozszerza. To właśnie ten obszar wydaje się odpowiadać za pamięć epizodyczną. Innymi słowy, zaczynamy tworzyć i, co ważne, zapamiętywać wspomnienia dopiero wtedy, gdy hipokamp zostanie w pełni ukształtowany.