WRÓĆ DO STRONY
GŁÓWNEJ
Testy

Zaktualizowaliśmy testy kart graficznych i platformę testową

Początek roku to świetny czas na aktualizację platformy testowej i samych testów kart graficznych. Jeśli jesteście ciekawi co się zmieniło to zapraszam do lektury tekstu.

Zacznę może od zmian w samej platformie testowej. Teraz wygląda ona następująco:

Procesor
Intel Core i7-8700K @ 4,9 GHz
Chłodzenie
Fractal Design Celsius S24
Pasta
Noctua NT-H1
Płyta główna
Asus ROG Strix Z390-E Gaming
Pamięć RAM
Kingston Predator 4x 8 GB 3000 MHz
Dysk
AORUS NVMe Gen4 SSD 1 TB
Dysk
Samsung 970 Evo NVMe 1 TB
Zasilacz
FSP Aurum PT 1000W
Obudowa
SilentiumPC Signum SG7V TG
Monitor
Acer Predator XB271HU Abmiprz
Monitor
AOC G2868PQU

Zamiast chłodzenia Noctua NH-U14S w platformie znajduje się teraz AiO Fractal Design Celsius S24 (jedno z moich ulubionych). Zapewni to lepsze chłodzenie procesora i możliwość zamontowania dodatkowych dwóch kości pamięci RAM. Tak, teraz w platformie znajduje się 32 GB pamięci RAM – z pewnością przyda się to na przyszłość. Kolejna zmiana to obudowa – otrzymałem od SilentiumPC przedpremierową Signum SG7V TG. Zbyt wiele Wam o niej jeszcze nie mogę powiedzieć, ale zdradzę tylko, że jest ona naprawdę genialna. Największa zmiana dotyczy jednak konfiguracji dysków. Zamiast wysłużonego dysku HDD teraz znajdują się dwa NVMe – AORUS NVMe Gen4 SSD 1 TB oraz Samsung 970 Evo NVMe 1 TB. Taka konfiguracja pozwala na zainstalowanie praktycznie jakiejkolwiek gry oraz skrócenie wczytywania się samych gier. Z pewnością przyspieszy to więc wykonywanie testów.

A co z grami? Tutaj mamy 5 zmian. Trzy gry są nowszymi wersjami starszych. Są to tytuły Far Cry New Dawn, Total War Three Kingdoms oraz Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint. Dwa nowe tytuły to Red Dead Redemption 2 oraz Call of Duty: Modern Warfare.

Parę uwag co do wybranych tytułów. W grze Assassin’s Creed Odyssey nie podaję minimalnych fps, gdyż te wyrzucane przez benchmark pomiędzy kolejnymi testami zbyt mocno się różnią. W grze Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint maksymalna minimalna ilość fps to 60. Nie zdziwcie się więc, jak żadna karta nie będzie miała większego wyniku. W grze Red Dead Redemption 2 zastosowane ustawienia graficzne to pierwszy nacisk na wygląd w przypadku RTX 2080 SUPER, czyli:

W przypadku kart mających 4 GB lub mniej pamięci zmniejszyłem jeszcze ustawienie jakość cieni na wysokie – wymagała tego gra. Możecie też zauważyć, że w większości gier stosują wbudowane w grę testy. Wynika to z faktu, iż na WhatNext pojawia się naprawdę mnóstwo testów kart. Czasami jest to nawet ponad 5 modeli opartych o jedno GPU. Taka ilość testów wymaga wysokiej powtarzalności, a wbudowane benchmarki to zapewniają. Poza tym często bardzo dobrze oddają one wydajność w grach, więc tutaj nie ma obaw o same wyniki. Testy są zawsze powtarzane 3 razy, a przy braku powtarzalności wyników są one powtarzane do ich uzyskania. W przypadku testów w Battlefield V czy Call of Duty: Modern Warfare wybrałem sceny, które również cechują się wysoką powtarzalnością wyników, choć tutaj zdarza się powtarzać testy na jednej rozdzielczości nawet ponad 6 razy w celu uzyskania odpowiednich rezultatów.

Pozostałe testy pozostaną takie same jak wcześniej. Będzie więc podkręcanie opisane w każdym teście (choć dojdą też wyniki pomiaru głośności, poboru mocy czy temperatur po OC). Pomiar głośności odbywa się przy wyłączonych wentylatorach na AiO oraz w obudowie. Będzie on teraz miał miejsce z odległości 20 cm, więc wyniki można porównać z wynikami testów chłodzeń. Poza tym – reszta pozostaje bez zmian.

Na następnych stronach znajdziecie zaktualizowane wyniki testów kart graficznych w grach. Testy zostały wykonane przy wykorzystaniu sterowników Nvidia 442.19.

Testy w rozdzielczości 1920 x 1080

W rozdzielczości 1920 x 1080 px sytuacja jest bez zmian. W większości gier sprawdzi się już karta GTX 1660 SUPER, która zapewni średnio 60 fps przy najwyższych detalach. Niestety przy karcie GTX 1650 trzeba albo obniżyć jakość gry albo zaakceptować znacznie mniej płynną rozgrywkę.

Testy w rozdzielczości 2560 x 1440

W kolejnej rozdzielczości już RTX 2060 zapewnia w miarę płynną rozgrywkę. Widać jednak sporą stratę do RTX 2060 SUPER, więc jeśli możecie dołożyć do tej wersji karty, to zdecydowanie warto to zrobić. Przy słabszych grafikach konieczne będzie obniżenie detali, aby uzyskać średnio 60 fps.

Testy w rozdzielczości 3840 x 2160

W ostatniej rozdzielczości wyniki bliskie 60 fps zapewnia tylko RTX 2080 SUPER. Warto jednak zwrócić uwagę, że najmocniej podkręcona wersja RTX 2080 od Aorusa ma bardzo bliski rezultat. RTX 2060 kompletnie już odpada z konkurencji, a przy pozostałych kartach konieczna będzie obniżka detali, aby uzyskać średnie wyniki bliskie 60 fps.