Reklama

Oto samochód najbardziej przyjazny środowisku. Czym jest prototypowy ZEDU-1?

samochód najbardziej przyjazny środowisku, ZEDU-1

Za ZEDU-1, czyli Zero Emission Drive Unit odpowiada niemieckie Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki (DLR) oraz firma inżynierska HWA, czyli duet, który stworzył i z sukcesem przetestował w ostatnim czasie pojazd drogowy, który umożliwia transport niemal bez emisji spalin. Co sprawia, że obecnie to samochód najbardziej przyjazny środowisku w historii?

Co sprawia, że ZEDU-1 to najbardziej przyjazny środowisku samochód? Po pierwszych testach inżynierowie postarają się skomercjalizować tę technologię

Chociaż za ekologiczne samochody uznaje się te, które porzucają silniki spalinowe na rzecz elektrycznych, w rzeczywistości nawet pojazdy z akumulatorami ciągle „emitują” zanieczyszczenia do środowiska. Mowa o ścierających się oponach i wykładzinach klocków hamulcowych, a zważywszy na obecne źródła energii, to samo można powiedzieć o samej energii wykorzystywanej do ładowania, która najczęściej „eko” nie jest.

Dlatego inżynierowie stojący za ZEDU-1 skupili się na trzech kluczowych rozwiązaniach. Zacznijmy od tego, że zamiast hamulca tarczowego, samochód wykorzystuje hamulec wielotarczowy zintegrowany nie z kołem z zamkniętym zespołem przekładni silnika elektrycznego. Dzięki temu energia hamowania może być niemal całkowicie odzyskana w połączeniu ze specjalnie zaprojektowaną wysokowydajną elektroniką, a same zanieczyszczenia, które ten proces generuje, są przechwytywane przez filtrowany olej.

Czytaj też: Volkswagen pokazał swój samochód przyszłości. To Gen.Travel o piątym poziomie autonomii

Dodatkowym elementem jest hamulec indukcyjny dla prototypu ZEDU-1, który wykorzystuje pola magnetyczne do hamowania i nie powoduje prawie żadnego ścierania aż do zatrzymania. Ostatnim elementem są całkowicie zamknięte koła ZEDU-1, które są aerodynamicznie zaprojektowane tak, aby generować podciśnienie podczas ruchu. W rezultacie, ścieranie opony koncentruje się na jednym obszarze, a zespół wentylatorów z przodu pojazdu usuwa cząstki i filtruje je z wykorzystaniem czegoś w rodzaju odkurzacza. Do 50 km/h skuteczność wynosi 100%, a powyżej tej prędkości sięga 70-80%.