Firma MX3D po ponad trzyletniej przygodzie wreszcie postawiło na właściwym miejscu ten pierwszy wydrukowany w 3D most ze stali nierdzewnej.
Po wielu opóźnieniach i pokonaniu równie wyzwań owoc prac ich owoc można podziwiać nad kanałem w Amsterdamie przez przynajmniej dwa lata. Tam łączy dwie części ulicy i warto tutaj od razu zaznaczyć, że to rzeczywiście pierwszy wydrukowany w 3D most, ale wyłącznie ze stali nierdzewnej. Inne mosty 3D już powstają od dawna, gdzie wyróżnić możemy ten najdłuższy na świecie most, który powstał w 18 dni.
Czytaj też: Pierwsza wydrukowana w 3D szkoła celuje w afrykańskie braki placówek
Firma MX3D wreszcie postawiła swój pierwszy wydrukowany w 3D most ze stali nierdzewnej na amsterdamskim kanale
Pierwotny plan zakładał stworzenie mostu na miejscu, ale okazało się to niemożliwe ze względów bezpieczeństwa, dlatego wykonano go w fabryce w 2018 roku w ciągu sześciu miesięcy. To niestety opóźniło jego integracje z kanałem, ale niedawno wreszcie znalazł się na miejscu przeznaczenia z pomocą statku, z którego odebrał go dźwig, osadzając na miejscu.
Most ma 12,2 metra długości i 6,3 metra szerokości i przez te pół roku był „spawany” przez łącznie cztery roboty spawały z warstw gorącego metalu przy użyciu standardowego drutu spawalniczego i gazu, co zużyło 6000 kg stali nierdzewnej. Finalnie ten jednoczęściowy pierwszy wydrukowany w 3D most ze stali nierdzewnej wygląda, jakby nie z tego świata i rzeczywiście pod kątem technologii znacząco się wyróżnia, bo posiada szereg czujników.
Czytaj też: Marsjański lot Ingenuity w 3D. Zobaczcie nowy materiał
Te czujniki są wykorzystywane do zbierania pomiarów strukturalnych dotyczących odkształceń, rotacji, obciążenia, przemieszczenia i wibracji. Tyle przynajmniej jeśli idzie o most, bo jednocześnie wykorzystuje się je także do odczytu danych dotyczących czynników środowiskowych (jakość powietrza i temperatura).
Czytaj też: Wydrukowany w 3D element myśliwca Gripen przetestowany, ale to tylko początek
Te dane są wprowadzane do dokładnego modelu komputerowego mostu, aby pomóc inżynierom monitorować jego stan konstrukcyjny w czasie rzeczywistym. Zostaną również wykorzystane do „nauczenia” mostu, aby wiedział ile osób z niego korzysta i w jaki sposób.