Kilka miesięcy temu francuska firma Ascendance zaprezentowała swój pomysł na VTOL, który bardzo, ale to bardzo przypominał zwyczajny samolot ze śmigłem na przodzie i parą śmigieł w pojedynczym skrzydle. Po kilku miesiącach prac nad pierwotnymi projektami firma zdecydowała jednak zmienić swoje podejście i nowy projekt hybrydowego VTOL Ascendance podkreśla to z nawiązką.
Francuska firma pokazała nowy pomysł na latającą taksówkę. Spójrzcie na nowy projekt hybrydowego VTOL Ascendance
Ascendance twierdzi, że produkcja tego VTOL jest planowana na 2025 rok, a pierwsze publiczne loty będą miały miejsce w 2024 roku podczas Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Sam projekt ponoć został zrealizowany zgodnie z wymogami przepisów EASA SC-VTOL i obejmuje hybrydowy układ napędowy, w ramach to którego generator na paliwo odrzutowe zapewnia energię łącznie dziesięciu śmigłom. Będzie też opcja zastąpienia paliwa odrzutowego wodorem.
Czytaj też: Stadion 974 na FIFA 2022 ukończony. To pierwsze takie dzieło z kontenerami
Obecny projekt hybrydowego VTOL Ascendance obejmuje łącznie cztery skrzydła (dwie pary), które łączą w sobie po dwa śmigła (łącznie osiem). Są one odpowiedzialne głównie za startowanie i lądowanie w pionie, podczas gdy jedno śmigło na przodzie i tyle (na ogonie w stylu litery T) odpowiada za utrzymanie prędkości w locie poziomym. Wewnątrz znajdzie się pięć miejsc siedzących.
Czytaj też: Piloci samolotów Sił Powietrzne USA będą mogli łatwiej załatwić swoje potrzeby
Ponoć ten projekt VTOL będzie generował „cztery razy mniej hałasu niż helikopter”, a w pierwszej wersji zaoferuje dwugodzinny zasięg rzędu ponad 400 kilometrów, wymagając tylko 10-minutowego postoju na ziemi po lądowaniu, przez szybki proces tankowania. Ponoć sam generator zapewnia „redukcję emisji dwutlenku węgla do 80 procent”. Względem czego? Tego nie wiemy.