Podczas V Międzynarodowej Konferencji Instytutu Łączności zostały zaprezentowane szczegóły programu walki z fake newsami na temat sieci komórkowych, z naciskiem na sieć 5G. Zaplanowany na trzy lata program obejmie szeroko zakrojone akcje informacyjne i będzie bardzo pewnym źródłem wiedzy o nowych technologiach.
Dotychczasowe kampanie były tylko wstępem
Już w 2020 roku pojawiły się pierwsze kampanie edukacyjne przygotowane przez KPRM przy współpracy z Instytutem Łączności. Była to swego rodzaju odpowiedź na pojawiające się incydenty podpalenia nadajników sieci komórkowej. Szkoda tylko, że dopiero tak drastyczne wydarzenia pokazały, że edukacja jest kluczem do walki z dezinformacją i jest ona potrzebna jak nigdy wcześniej.
Czytaj też: Stało się! W Polsce płoną nadajniki sieci komórkowej
Pierwszym krokiem były dwa spoty, które były emitowane w telewizji.
Edukacyjny plan trzyletni KPRM
Dostrzegając problemy związane z niewystarczającą edukacją, w 2021 roku startuje 3-letnia kampania poświęcona poszerzeniu wiedzy społeczeństwa w zakresie zagadnień związanych z sieciami komórkowymi.
Kampanie będzie skierowana głównie do czterech grup odbiorców:
- Samorządowców – to oni są częstymi atakami komórkosceptyków. Braki ich wiedzy można łatwo wykorzystać i środowiska siejące dezinformację doskonale o tym wiedzą. Wystarczy tutaj przypomnieć o piśmie, błędnie nazywanym petycjom, na które dali się nabrać radni m.in. Kraśnika. Bardzo szeroko zakrojone kampanie dezinformacyjne były też mocno prowadzone w trakcie prac nad Megaustawą w 2019 roku.
- Dziennikarze – tutaj z naciskiem na dziennikarzy lokalnych. To oni najczęściej relacjonują protesty przeciwko sieciom komórkowym oraz też często łatwo padają ofiarą dezinformacji.
- Młodzież szkolna – co prawda wśród najmłodszych wiedza na temat nowych technologii jest na dobrym poziomie. W końcu młodzież dorasta wraz z technologią, ale mimo wszystko edukacji nigdy za wiele.
- Ogół społeczeństwa – tutaj również edukacji nigdy dość. W tym przypadku kluczem jest ochrona społeczeństwa przed dezinformacją. Wiadomo, że kampania nie przekona osób, które fake newsy produkują. Ale edukacja pomoże innym weryfikować informacje, z jakimi się spotkają.
Czytaj też: Ruszyła Konferencja Instytutu Łączności. Dezinformacja o 5G ma wiele twarzy
Celem kampanii będzie głównie edukacja. Wynika to z tego, że jest ona dużo bardziej skuteczna niż bezpośrednia walka z dezinformacją i fake newsami. Ta jest bardzo trudna ze względu choćby na mizerne wsparcie mediów społecznościowych. Dlatego też zamiast ucinać głowę hydrze i patrzeć jak odrastają kolejne, lepiej jest uchronić społeczeństwo przed wpływem fałszywych informacji.
Głównymi narzędziami w kampanii będą podręczniki, które będą propagować wiedzę o sieciach komórkowych, podcasty i specjalistyczne audycje, szczególnie że ich popularność stale rośnie oraz specjalny interdyscyplinarny zespół ekspertów. Który będzie swoją wiedzą wspierać kolejne działania w trakcie kampanii.
Czytaj też: Zmierzyliśmy PEM w Krakowie. Krowoderskich Zuchów odczarowane
O tym, że główny zespół ekspertów jest skuteczny, świadczą dotychczasowe spotkania z samorządowcami. W ten sposób udało się przekonać do przychylnego spojrzenia na sieci komórkowe radnych z Suwałk oraz Kraśnika. Teraz pozostaje nam czekać na kolejne sukcesy.