Reklama
aplikuj.pl

Samoloty neutralne klimatycznie? Z tym rozwiązaniem będzie to możliwe

Opublikowany na łamach Nature Communications artykuł sugeruje, że naukowcy z Uniwersytetu Oksfordzkiego i Uniwersytetu Cambridge wymyślili sposób na to, aby samoloty wychwytywały CO2 z powietrza i zmieniały go w paliwo.

W warunkach laboratoryjnych rozwiązanie działało, choć ilość produkowanego paliwa jest wciąż znacznie za mała, aby zasilić samolot. Gdyby jednak udało się usprawnić to rozwiązanie i wprowadzić je do powszechnego użytku, samoloty stałyby się w zasadzie neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla.

Czytaj też: To porównanie pokazuje zatrważającą skalę emisji dwutlenku węgla
Czytaj też: Nowy materiał może usprawnić wychwytywanie dwutlenku węgla

Gdy paliwa kopalne ulegają spalaniu, zawarte w nich węglowodory zamieniają się w dwutlenek węgla i wodę, uwalniając energię. Nowy system odwraca ten proces.

Samoloty mogłyby wykorzystywać dwutlenek węgla powstający podczas spalania paliw

Dodając do układu ciepło, inżynierowie byli w stanie połączyć dwutlenek węgla z wodorem, oddzielonym od wody, aby wyprodukować kilka gramów ciekłego paliwa, potencjalnie mogącego zasilić napęd odrzutowy.

Czytaj też: Majstrowanie przy ewolucji bakterii zrobiło z nich broń na dwutlenek węgla
Czytaj też: Co emisje dwutlenku węgla mówią nam o Księżycu?
Czytaj też: Tani czujnik dwutlenku węgla pomoże obniżyć zużycie energii

Katalizator odpowiedzialny za tę reakcję chemiczną składa się z żelaza, manganu i potasu. Katalizator łatwo łączy się również z wodorem i wykazuje wysoką selektywność dla szeregu węglowodorów. Trudno ocenić, czy takie rozwiązanie znajdzie rację bytu, ponieważ sceptycy nadal mogą twierdzić, że jedynym rozwiązaniem problemu nadmiernych emisji jest tylko i wyłącznie ograniczenie lotów.