The Medium to najnowszy tytuł polskiego studia Bloober Team. Jak wypadną w nim różne karty graficzne Nvidia?
Wymagania The Medium
Wymagania testowanego tytułu najlepiej pokazuje poniższa tabelka:
Zauważcie, że producent podaje wymahania do 30 fps. Gra jest mało dynamiczna, więc taka ilość klatek na sekundę spokojnie wystarczy do płynnej rozgrywki. Będę miał to na uwadze omawiając wyniki – wartość 1% poniżej nie powinna więc spadać poniżej 30 fps, aby gra była płynna (spadki poniżej 30 fps niestety nawet w tym tytule mogą przeszkadzać). Same wymagania są dosyć spore, choć bez zaskoczeń. Przy 4K i RT RTX 3080 to spodziewana karta graficzna. W rekomendowanych znajduje się GTX 1660 SUPER, więc też nie jest tak źle.
Niestety na początku testów miałem sporo problemów z ustawieniami graficznymi i działaniem samej gry. Wyobraźcie sobie, że po wyborze predefiniowanych ustawień Jakość w menu głównym nie zmieniają się one w zaawansowanych. Czyli przy niskich i wysokich macie dokładnie to samo w zaawansowanych. Nie może być tak, że gra nie pokazuje jakie opcje dokładnie są włączone – pierwszy raz spotykam się z czymś takim. Ma to ogromne znaczenie bowiem np. przy ustawieniach wysokich okazuje się, że po włączeniu ray tracingu automatycznie włącza się DLSS Medium, ale skąd my mamy to wiedzieć? The Medium robi sobie co chce i kompletnie nie pokazuje nam, co aktualnie jest włączone. Jedynie jak wybierzecie Jakość użytkownika to możecie mieć nad wszystkim kontrolę. Kolejne problemy wystąpiły z rozdzielczościami. Okazuje się, że czasami w menu pokazana jest inna rozdzielczość niż jest w rzeczywistości włączona. Czyli np. w ustawieniach macie 2K, a w rzeczywistości 4K. Trzeba na to także uważać.
Czytaj też: Test KFA2 GeForce RTX 3070 EX Gamer (1-Click OC)
Czytaj też: Test Gigabyte Radeon RX 6800 XT Gaming OC 16G
Czytaj też: Test MSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming X Trio
Ostatnia uwaga dotyczy rozdzielczości 3440 x 1440 px, która zazwyczaj pojawia się w naszych testach. Okazuje się, że gra wykrywa tą rozdzielczość, ale obraz jest ucięty po bokach. Twórcy zwyczajnie nie przygotowali The Medium pod inne proporcje ekranu – wygląda to raczej strasznie i nie ma sensu robienia tutaj testów kart graficznych. Żeby nie było – sprawdzałem to wszystko na 3 różnych PC i na każdym miałem podobne problemy.
Testy przeprowadziłem w lokacji przed bramą do hotelu. Polegały one na spacerze, w tym na wejściu do budynku obok bramy. W ustawieniach użytkownika wybrałem najwyższe możliwe ustawienia graficzne. W testach ray tracingu wybrana opcja to Ultra, a DLSS Wysokie (czyli Jakość – tutaj też jest błąd w opcjach). Zostały one powtórzone 3 razy lub do uzyskania powtarzalności. Gra działa pod kontrolą API DX11 lub DX12 – wykorzystałem to drugie. Zainstalowane sterowniki to Nvidia Game Ready 461.40. Na wykresach przedstawiłem tylko wyniki kart, które osiągają średnio powyżej 20 fps, testy ray tracingu wykonałem tylko na grafikach RTX.
Testy w rozdzielczości 1920 x 1080
Już w pierwszej z rozdzielczości widać, że gra jest bardzo wymagająca. Dopiero RTX 2060 zapewni Wam w pełni płynną rozgrywkę i to bez włączonego RT. Po tym jedynie RTX 3090 przekracza 30 fps minimalnych fps. Włączenie DLSS Jakość znacznie poprawia tę sprawę, ale tutaj i tak przynajmniej RTX 2080 SUPER jest wymagany do płynnej rozgrywki.
Testy w rozdzielczości 2560 x 1440
Kolejna rozdzielczość przynosi spore zwiększenie wymagań. Bez RT i DLSS do płynnej rozgrywki potrzebujecie przynajmniej RTX 2070 SUPER. Jeśli chcecie średnio przekroczyć 60 fps to zapewni Wam to dopiero RTX 3080. Po włączeniu RT The Medium staje się niegrywalne. Pomaga tutaj DLSS Jakość, ale też wymagany do tego jest przynajmniej RTX 3080 (lub zmiana DLSS na zbalansowany albo wydajność).
Czytaj też: Cyberpunk 2077 – test wydajności kart graficznych Nvidia
Czytaj też: Test Asus Radeon RX 6800 XT ROG Strix LC OC
Czytaj też: Immortals Fenyx Rising – test wydajności kart graficznych Nvidia
Testy w rozdzielczości 3840 x 2160
Ostatnia z rozdzielczości to pogrom dla kart graficznych. Płynne 30 fps uzyskacie dopiero na RTX 3080 bez RT i DLSS. Niestety na pozostałych kartach spadki będą bardzo mocno przeszkadzały. Po włączeniu RT żadna z grafik nie uzyskuje średnio 20 fps. DLSS Jakość poprawia tę kwestię, ale The Medium w dalszym ciągu jest praktycznie niegrywalne ze względu na bardzo niski parametr 1% poniżej. Tutaj koniecznie musicie włączyć DLSS najlepiej wydajności aby móc cieszyć się płynną rozgrywką (no i oczywiście musicie przy tym mieć jedną z najmocniejszych kart na rynku).
Podsumowanie
The Medium to gra bardzo wymagająca dla kart graficznych. Musicie mieć naprawdę mocne konstrukcje aby uzyskać płynne 30 fps przy maksymalnych detalach. Jeśli chcecie do tego dorzucić ray tracing to DLSS przynajmniej Jakość będzie wymagane. Niestety gra jest bardzo słabo zoptymalizowana i przy oferowanej grafice powinna mieć mniejsze wymagania. Dajcie znać w komentarzach czy się z tym zgadzać.
Czytaj też: Call of Duty: Black Ops Cold War – test wydajności kart graficznych Nvidia
Czytaj też: Nvidia GeForce RTX 3060 Ti – test ray tracingu i DLSS
Czytaj też:Test Nvidia GeForce RTX 3060 Ti Founders Edition
Całkowicie inną kwestią są problemy techniczne gry. Brak poprawnie działających ustawień, problemy z wyświetlanymi rozdzielczościami czy przycięty ekran na rozdzielczości 3440 x 1440 px to rzeczy, które nie powinny występować w tak głośnym tytule. Mam nadzieję, że niedługo twórcy naprawią te problemy i w przyszłych tytułach bardziej przyłożą się do tego, aby ich uniknąć.