Rekompensata dla klientów UPC to efekt decyzji UOKiK w sprawie aktywacji dodatkowych usług.
Pakiet Bezpieczeństwa UPC
UOKiK wszczął postępowanie przeciwko UPC po skargach konsumentów na proces zawierania umów na odległość. W trackie sprawdzania sprawy okazało się, że operator uruchamiał klientom usługę Pakiet Bezpieczeństwa UPC, będący dodatkowym programem antywirusowym, za 9 zł miesięcznie. Klienci byli informowani o uruchomieniu usługi, bez zapytania o zgodę na jej aktywację.
Czytaj też: Uczucia wyrażamy w sieci… Polacy to bardzo uczuciowy naród
Tomasz Chróstny, prezes UOKiK:
Spółka nie zadawała konsumentom pytania o zgodę na aktywację dodatkowo płatnego programu antywirusowego. W czasie rozmów sprzedażowych konsultanci powiadamiali jedynie o aktywacji pakietu na próbę, wskazując jego bezpłatny okres oraz informując, że jeśli klient nie dokona dezaktywacji w określonym czasie to będzie zobowiązany do uiszczania dodatkowej opłaty. Konsumenci nie byli jednak pytani o zgodę na aktywację usługi Pakiet Bezpieczeństwa UPC nie tylko podczas sprzedaży telefonicznej, ale również przy zawierania umowy przez stronę internetową czy w salonach stacjonarnych przedsiębiorcy.
Czytaj też: Xiaomi Mi 11 Ultra to czyste szaleństwo
Rekompensata dla klientów UPC
Decyzją UOKiK UPC został zobowiązań do modyfikacji procedury zawierania umów. Klienci zostaną zapytania o aktywację Pakietu Bezpieczeństwa i zostaną poinformowani o jego cenie.
Klienci, którzy zrezygnowali z Pakietu Bezpieczeństwa pomiędzy otrzymaniem drugiej i trzeciej faktury z naliczoną dodatkową opłatą otrzymają zwrot kwoty od 9 do 27 zł.
Czytaj też: Sztuczna inteligencja potrafi sterować ludźmi. W jaki sposób?
UPC pozytywnie rozpatrzy reklamacje klientów, którzy reklamują opłatę za Pakiet Bezpieczeństwa, które zostaną zgłoszone w ciągu 12 miesięcy od zawarcia umowy. Reklamacje muszą wpłynąć w okresie od 29 grudnia 2020 roku do 30 po wprowadzeniu przez UPC nowych procedur. W reklamacji zostanie uwzględniona opłaca za maksymalnie sześć miesięcy korzystania z usługi. Dodatkowo UPC ponownie rozpatrzy odrzucone reklamacje, które pojawiły się w tej sprawie od połowy maja 2016 roku.
Decyzja jest prawomocna od 29 stycznia 2021 roku.