CERT Polska po raz kolejny rozpoczął kampanię ostrzegającą przed cyberprzestępcami. Tym razem chodzi o fałszywą bramkę płatności PayU. Na co zwracać uwagę?
Kolejne cyberoszustwo, tym razem na fałszywą bramkę płatności PayU
Przede wszystkim nowa forma cyberoszustwa, przed którą ostrzega CERT Polska, wiąże się z przejmowaniem kont na Facebooku. Tutaj mechanizm jest podobny jak w przypadku oszustów proszących o kod BLIK. Oszust podszywający się pod naszego znajomego wysyła wiadomość, w której prosi o opłacenie zamówienia, najczęściej jest to niewielka kwota wraz z obietnicą szybkiego zwrotu. Prośba wygląda wiarygodnie, a sama kwota jest na tyle niska, że nie mamy aż takiego problemu z pożyczeniem jej.
Czytaj też: Google Chrome ułatwi korzystanie z wielu kart
Czytaj też:Aplikacja mObywatel pomoże w rozliczeniu e-PIT za 2020 rok
Czytaj też: Player – koniec darmowego oglądania i płatność za seans z reklamami
Jeśli wyrazimy chęć pomocy oszust wyśle link przekierowujący do fałszywej bramki płatności PayU. Tam najbardziej alarmujący jest fakt, że jedyną formę płatności, jaką można wybrać jest przelew bankowy. gdy podamy dane do logowania się w banku cyberprzestępcy okradną nas ze wszystkich znajdujących się tam środków.
Dlatego należy być bardzo ostrożnym. Jeśli o coś takiego prosi nas bliski znajomy lub rodzina – od razu zweryfikować, najlepiej dzwoniąc do tej osoby. Dodatkowo trzeba dokładnie sprawdzać witrynę i jej adres, bo to w nim najczęściej znajdziemy odstępstwa od normy.