Podczas targów Eropean Rotors niemiecka firma Fraundorfer Aeronautics zaprezentowała wiatrakowiec Tensor 600X w formie dwumiejscowego projektu z myślą o osobistym transporcie. Jednak wedle firmy nie ma żadnego problemu, aby rozszerzyć go do nawet sześciomiejscowej „powietrznej taksówki”, co ma nastąpić w okolicach 2025 roku.
Co potrafi wiatrakowiec Tensor 600X? Na ten moment to głównie demonstrator technologii dla tego, co ma nadejść
Zapowiada się więc, że Fraundorfer Aeronautics będzie miał twardy orzech do zgryzienia przez rosnące w siłę taksówki VTOL oraz ich elektryczne warianty w postaci eVTOL. Można bowiem powiedzieć, że ten wiatrakowiec, to swojego rodzaju „pośledni VTOL”, będący czymś pośrednim między samolotami oraz śmigłowcami.
Czytaj też: Dron z elektronicznym nosem sprawdzał zapach z oczyszczalni ścieków
Kluczowe w nim jest to, że górne, wielkie śmigło rozkręca nie silnik, a sama prędkość lotu do przodu. To sprawia, że przy bezwietrznej pogodzie wiatrakowiec Tensor 600X wymaga bardzo małej prędkości do przodu, aby wytworzyć wystarczającą siłę nośną do startu wiatrakowca. Z kolei znajdujące się z tyłu śmigło pchające, zapewnia odpowiednio dużą siłę, aby utrzymać go w locie.
Czytaj też: Elektryczny napęd FLO DRIVE, czyli owoc współpracy Gogoro i Gates Carbon Drive
Tensor 600X jest zarówno produktem dla hobbystów, jak i demonstratorem technologii dla przyszłego wiatrakowca. W obecnej wersji napędza go silnik Rotax 915iS, dzięki któremu może wystartować z 90-metrowego pasa startowego przy maksymalnej masie startowej wynoszącej 600 kg i wylądować na zaledwie 20 m.
Czytaj też: Intel nie zdołał, ale firma Gigabyte rozwiązała problem Alder Lake z DRM
Minimalna prędkość lotu wynosi 50 km/h, a ta maksymalna nawet 200 km/h, podczas gdy pułap oceniono na 3000 metrów. Po stronie zasięgu spalinowa wersja zaoferuje około 600 km przy 185 km/h. jest jednak możliwość przerobienia tego wiatrakowca na warianty całkowicie bezemisyjne z wykorzystaniem czy to akumulatora, czy wodorowych ogniw paliwowych.