W jaki sposób ogromny spadochron może obniżyć spalanie i emisje potężnych statków, które transportują równie potężne ilości ładunków? Na to pytanie odpowiedzi udzieliła firma Airseas z Francji, która zainstalowała swój pierwszy automatyczny spadochron Seawing (w formie prototypu w skali 1:2) na statku towarowym i w styczniu rozpocznie sześciomiesięczne testy. Na podstawie wniosków sprawdzi się, czy spadochrony na kontenerowcach mają sens.
Jak spadochrony na kontenerowcach mogą obniżyć ich spalanie i tym samym emisję? To wręcz nowoczesne żagle
Na papierze dodanie pełnowymiarowego spadochronu Seawing na pokład kontenerowca opłaca się zarówno firmie transportowej, jak i środowisku. Wedle szacunków jest on w stanie obniżyć do 20% spalanego paliwa i tym samym emisji spalin, co zweryfikuje test na 154-metrowym kontenerowcu Ville de Bordeaux o wartości 30 milionów dolarów, którego wydzierżawia obecnie Airbus i wykorzystuje do transportu dużych konstrukcji lotniczych pomiędzy zakładami produkcyjnymi w całej Europie a fabryką montażu końcowego w Tuluzie.
Czytaj też: Dodatki do elektrolitu znacząco zwiększyły żywotność akumulatorów litowo-metalowych
Ten właśnie kontenerowiec otrzymał dzięki Airseas spadochron o powierzchni 500 metrów kwadratowych, który łączy się ze specjalnym pokładowym sprzętem do obsługi systemu Seawing. Dzięki takiemu połączeniu Seawing wkracza do gry automatycznie i w bezpieczny sposób, bo po złapaniu wiatru na maszcie, jest wypuszczany na długiej linie, aby złapać silny wiatr na wysokości około 200 metrów nad poziomem morza. Następnie zaczyna pełnić funkcję napędową, niczym nowoczesny żagiel. Czas pokaże, czy skutecznie.
Czytaj też: Nowe wojskowe satelity meteorologiczne z drugim kontraktem. Raytheon rozwija EWS
Na morzu wiatry są zarówno stałe, jak i łatwe do przewidzenia, więc wątpliwości co do bezpieczeństwa rozwiała sama natura. Jednak nie tylko ona ma tutaj wiele do powiedzenia, bo nad spadochronem nieustannie pieczę stanowi automatyczny system, który jest zaprogramowany tak, aby ustawiać go w celu uzyskania maksymalnej siły ciągu. Komputery Seawing współpracują również z systemami nawigacyjnymi statku, monitorując warunki wiatrowe i zmieniając trasę statku tak, aby obrać jak najbardziej efektywną drogę bez wpływu na czas przybycia na miejsce.