Stuttgarcka firma H2FLY pochwaliła się najnowszym osiągnięciem swojego czteromiejscowego samolotu HY4, który 13 kwietnia ustanowił nowy rekord samolotów pasażerskich napędzanych tym rodzajem paliwa. Wszystko rozbija się o pułap lot i przelot z jednego lotniska na drugie.
Niemiecki samolot pasażerski HY4 firmy H2FLY z nowym rekordem
Niemiecki HY4 stał się pierwszym samolotem pasażerskim napędzanym wodorem, który osiągnął wysokość powyżej 2134 metrów. W ramach tego lotu był to na dodatek pierwszy raz, kiedy zrealizowano lot samolotem pasażerskim napędzanym wodorem z jednego dużego lotniska na drugie, pokonując 12 kwietnia 124 km ze Stuttgartu do Friedrichshafen.
To dzieło oparte na samolocie Pipistrel Taurus G4 o charakterystycznej dwukadłubowej konstrukcji jest konstrukcją hybrydową, którą napędza niskotemperaturowy system wodorowych ogniw paliwowych. Odpowiada za nie Instytut Termodynamiki Technicznej DLR (DLR) we współpracy z firmą Hydrogenics, które postawiły na dwa zbiorniki z kompozytu węglowego (po jednym w każdym kadłubie) z wodorem przechowywanym pod ciśnieniem ~400 barów.
Czytaj też: Nowy koncept drona dostawczego zaskakuje wyglądem i zachwyca możliwościami
Te zbiorniki zasilają ogniwo paliwowe, podczas gdy akumulatory litowo-jonowe dostarczają energii 80-kW silnikowi elektrycznemu. Prędkość przelotowa samolotu wynosi 145 km/h, a przewidywany zasięg do 1500 km przy minimalnym obciążeniu i optymalnych warunkach lotu. H2FLY spodziewa się, że w ciągu „zaledwie kilku lat” będzie latać wodorowo-elektrycznymi samolotami przewożącymi do 40 pasażerów na dystansie do 2000 km.