Boeing opracował nową ultracienką konstrukcję skrzydła zaprojektowaną w celu poprawy osiągów przydźwiękowych samolotów poruszających się z prędkościami rzędu 955 km/h. Najnowsza wersja skrzydła Transonic Truss-Braced Wing (TTBW) może latać wyżej i szybciej niż poprzednie wersje, a to wszystko dzięki zoptymalizowanej kratownicy nośnej i regulowanemu kątowi pochylenia skrzydła.

Obecnie może i komercyjna podróż naddźwiękowa wydaje się czymś najciekawszym, to możemy się zadowolić wyłącznie lotem transonicznym. W grę wchodzą tam i tak wysokie prędkości, bo znajdujące się pomiędzy wartościami rzędu Mach 0,8 i Mach 1,2 (980–1475 km/h). Prędkość naddźwiękowa zaczyna się z kolei od Mach 1 (1230 km/h), więc mowa o zakresie prędkości przed przełamaniem bariery dźwięku, czemu towarzyszy ogromny wzrost oporu powietrza. Oznacza to mniej więcej tyle, że inżynierowie starają się teraz dobić do jak najwyższej prędkości, ale bez przebijania tej bariery, co oczywiście nie jest proste.

Przybliżeniem ich do tego osiągnięcia ma im zapewnić najnowsza wersja skrzydła Boeinga Transonic Truss-Braced Wing, które pierwotnie zostało zaprojektowane do pracy w zakresie od 835 do 895 km/h. Jednak w tym wydaniu nowa kratownica, skrzydło i zintegrowana konstrukcja pozwalają na rozwinięcie wyższej prędkości poprzez stworzenie cienkiego, składanego skrzydła o rozpiętości 170 stóp (52 m). Celem tej wersji było nie tylko stworzenie lepszego skrzydła do lotów transowych, ale także bardziej ekologicznego. Stąd też jego zalążek w ramach programu Subsonic Ultra Green Aircraft Research (SUGAR).

Czytaj też: Największy silnik turbinowy GE9X od Boeinga jest już gotowy

Źródło: New Atlas

Spodobał Ci się ten artykuł? Podaj dalej!