WRÓĆ DO STRONY
GŁÓWNEJ

Ciche helikoptery na celowniku Armii USA

Ciche helikoptery na celowniku Armii USA

Armia USA rozpoczęła prace nad lepszym zrozumieniem właściwości akustycznych samolotów eVTOL oraz związanych z nimi wirników współosiowych. Wszystko po to, aby ciche helikoptery stały się rzeczywistością.

Ciche helikoptery w zasięgu eVTOL?

Same z siebie helikoptery mają wiele wspólnego z konstrukcjami typu eVTOL, ale ich wirniki, umożliwiające start i lądowanie w pionie, są już (najczęściej) zupełnie odmienne. Helikoptery m.in. dręczy problem wysokiego hałasu, którego generują łopaty wirnika, wpadające w wiry poprzedników.

Czytaj też: Bombowiec B-1B Lancer przeniósł podwieszone pociski. Zobaczcie nagranie
Czytaj też: Nie uwierzycie, w co Amerykanie chcieli przekształcić bombowiec XB-70
Czytaj też: Czołgi Leopard w Wojsku Polskim

Rozwiązaniem tego może być stosowanie charakterystycznych dla eVTOL („latających samochodów/taksówek”) konfiguracji wielu śmigieł, co jednak z priorytetem na ciszę jest bardzo złożone (via New Atlas).

Dlatego też dowództwo rozwoju zdolności bojowych armii amerykańskiej (DEVCOM) i Army Research Laboratory we współpracy z firmą Uber i University of Texas w Austin, zbadało kwestię akustyczną eVTOL, które używają wielu małych, rozproszonych wirników. Wszystko po to, aby w przyszłości ciche helikoptery nie były tylko marzeniem.

Czytaj też: Stan gotowości lotnictwa USA przeraża
Czytaj też: Ktoś chętny na przejażdżkę czołgiem z II wojny światowej?
Czytaj też: Amerykański niszczyciel ponoć musiał uciekać przed rosyjskim okrętem

Podstawowa idea jest taka, że ​​mniejsze wirniki mają inne sygnatury dźwiękowe niż większe konwencjonalne wirniki, co uwalnia helikopter od tak zwanego „szumu tonalnego”. Tymczasem mniejsze wirniki w eVTOL mają tendencję do generowania hałasu poprzez turbulencje, aby wytwarzać szum szerokopasmowy. Zdaniem naukowców skaluje się on inaczej niż szum tonalny i w pewnym momencie może go zdominować.

Badając akustykę wirników eVTOL, zespół przyjrzał się również współosiowym współbieżnym wirnikom. Wtedy odkrył, że równomiernie rozmieszczone łopaty wirnika wytwarzają najniższy poziom hałasu, co może zainspirować twórców eVTOL do tego właśnie typu wirników.

Chcesz być na bieżąco z WhatNext? Śledź nas w Google News