Czekolada postrzegana jest jako rzecz wyjątkowa, którą należy cieszyć się od czasu do czasu. Nie jest też zaskoczeniem, że względu na swoją wysoką zawartość tłuszczy i cukrów, jej nadmierne spożycie może prowadzić do próchnicy, otyłości czy innych problemów. Jednakże badania coraz częściej sugerują, że jej regularne oraz umiarkowane spożywanie może przynieść korzyści dla zdrowia. W szczególności dotyczy to ciemnej czekolady.

Ciemna czekolada zawiera największą ilość kakao, co oznacza, że ma największe stężenie przeciwutleniaczy, w szczególności flawonoidów, które są cząsteczkami mogącymi zapobiegać niektórym formom uszkodzeń komórek.

Badaniami nad pozytywnym efektem czekolady zajął się współtwórca badania profesor Saverio Stranges wraz ze swoją grupą badawczą. Przeanalizowali oni dane dotyczące konsumpcji czekolady od 1153 osób w wieku od 18 do 69 lat, którzy byli pod obserwacją dotyczącą ryzyka chorób układu krwionośnego w Luksemburgu. Dane zostały zebrane za pomocą odpowiedniego kwestionariusza.

Naukowcy sprawdzili, czy przyjmowania czekolady ma związek z opornością na insulinę, która podnosi ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2 i chorób serca. Badacze odkryli, że 81,8% uczestników padania spożywa czekoladę o średniej ilości 24,8 g dziennie. W porównaniu z uczestnikami, którzy nie jedli czekoladę, mieli oni zmniejszoną oporność na insulinę oraz poprawiony poziom enzymów wątrobowych. Efekt był tym silniejszy im była większa konsumpcja czekolady. Co ciekawe naukowcy odkryli, że osoby jedzące czekoladę są zazwyczaj młodsze i bardziej wykształcone.

Z całości wynika jeden wniosek- codzienne spożywanie czekolady jest zdrowe. Jeśli do tej pory to robiliście i mieliście wyrzuty sumienia to można ich się pozbyć, jeśli tego nie robiliście- najwyższy czas zacząć.

Źródło: MedicalNewsToday.com; Zdjęcie: Wonka chocoladeschaaltje via photopin (license)

Spodobał Ci się ten artykuł? Podaj dalej!