WRÓĆ DO STRONY
GŁÓWNEJ
Testy

Crysis Remastered – test wydajności kart graficznych Nvidia

Gra Crysis Remastered to kolejny killer komputerów. Sprawdźmy czy jest jakaś grafika, która zapewni płynną rozgrywkę przy maksymalnych detalach w rozdzielczości 4K.

Wymagania Crysis Remastered

Minimalne wymagania to:

  • CPU: Intel Core i5-3450 / AMD Ryzen 3
  • GPU: Nvidia GeForce GTX 1050 Ti / AMD Radeon 470
  • RAM: 8 GB
  • Dysk: 20 GB
  • System: Windows 10 64-bit

Rekomendowane wymagania to:

  • CPU: Intel Core i5-7600k / AMD Ryzen 5
  • GPU: Nvidia GeForce GTX 1660 Ti / AMD Radeon Vega 56
  • RAM: 12 GB
  • Dysk: 20 GB
  • System: Windows 10 64-bit

Na papierze jakoś nie widać, żeby był to bardzo wymagający tytuł. GTX 1660 Ti w rekomendowanych nie powala, podobnie jak wymagania dotyczące procesora i pamięci RAM. Rzeczywistość okaże się jednak całkowicie inna.

Czytaj też: Test ZOTAC GeForce RTX 3080 Trinity

Crysis Remastered to także bardzo niedopracowany tytuł. Wbudowany benchmark nie chciał działać poniżej ustawień Very High, były też problemy z rozdzielczościami, czy nie dało się wyłączyć ray tracingu. W samej grze ponownie miałem problem z rozdzielczością – nie mogłem zaznaczyć w opcjach większej niż 1600 x 1200 px. Oczywiście natywnie była rozdzielczość pulpitu i to ją zmieniając udało mi się zmieniać rozdzielczość w grze. Sama rozgrywka również nie była płynna – często widoczne były ścinki czy nagłe krótkie spadki fps. Wydaje się więc, że wybranie API DirectX 11 do tego tytułu było mocno nietrafione.

Czytaj też: Nvidia GeForce RTX 3080 – test ray tracingu i DLSS

Testy przeprowadziłem na ustawieniach „Can it run Crysis?”. Wykonałem je z włączonym ray tracingiem (także powyższe opcje) i wyłączonym – bardzo mocno wpływa on na ilość fps. Testy przeprowadziłem w jungli – miejscu dosyć wymagającym dla komputera. Testy zostały przeprowadzone 3 razy lub do uzyskania powtarzalności. Jeśli dana karta uzyskiwała przy danych opcjach poniżej 20 fps to nie została ona uwzględniona na wykresach – tytuł i tak jest wtedy niegrywalny. Wykorzystane sterowniki to Nvidia Game Ready 456.16.

Platforma testowa
Procesor
Intel Core i9-10900K @ 5,1 GHz
Chłodzenie
Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB
Pasta
Noctua NT-H1
Płyta główna
ASRock Z490 Taichi
Pamięć RAM
Kingston Predator 4x 8 GB 3000 MHz
Dysk
AORUS NVMe Gen4 SSD 1 TB
Dysk
Samsung 970 Evo NVMe 1 TB
Zasilacz
FSP Aurum PT 1000W
Obudowa
SilentiumPC Signum SG7V TG
Monitor
Acer Predator XB271HU Abmiprz
Monitor
AOC G2868PQU

Testy

Zacznijmy od rozdzielczości 1920 x 1080 px. Bez włączonego ray tarcingu do średnich 60 fps potrzebujecie przynajmniej RTX 2060 SUPER. Dawno nie widziałem gry z takimi wymaganiami. GTX 1650 kompletnie nie zapewniają płynności. Po włączeniu RTX sytuacja staje się jeszcze bardziej dramatyczna, bowiem 60 fps zapewnia jedynie RTX 2080 Ti.

Rozdzielczość 2560 x 1440 px to już powoli pogrom grafik. Średnie 60 fps zapewniają karty od RTX 2080, przy czym pamiętajcie, że nasza grafika to bardzo mocno podkręcony model od Aorusa – słabiej podkręcone modele mogą nie dać sobie rady. Po włączeniu ray tracingu jedynie RTX 3080 zapewnia średnio 60 fps. Pozostałe karty notują wyniki poniżej 50 fps, a nawet RTX 2070 SUPER nie zapewnia w pełni płynnej rozgrywki.

Czytaj też: Marvel’s Avengers – test wydajności kart graficznych Nvidia

Żadna z testowanych grafik nie zapewnia średnio 60 fps przy rozdzielczości 3840 x 2160 px. RTX 3080 osiąga średnio 57 fps, a RTX 2080 TI 46,2 fps. Po włączeniu RTX tak naprawdę żadna z kart graficznych nie radzi sobie z tym tytułem. RTX 3080 zapewnia lekko powyżej 30 fps, ale ze spadkami do ok. 26 fps – jak dla mnie jest to niegrywalny tytuł przy takiej ilości klatek na sekundę.

Podsumowanie

Crysis Remastered to zdecydowanie nieudana premiera tego roku. Gra jest zbugowana i wymaga dużo naprawy, zanim będzie można w nią spokojnie grać. Pomijam tutaj problemy z rozdzielczością, ale okresowe ścinki czy spadki fps mogą irytować i psuć przyjemność z rozgrywki.

Czytaj też: Iron Harvest – test wydajności kart graficznych Nvidia

Gra jest bardzo wymagająca na najwyższych ustawieniach graficznych i praktycznie żadna karta graficzna na rynku nie da sobie rady z włączonym ray tracingiem w rozdzielczości 2840 x 2160 px. Powstaje więc pytanie – dlaczego twórcy nie zaimplementowali technologii DLSS? Jeśli nie mieli czasu to mogli przełożyć premierę, bowiem wypuszczać coś tak mocno wymagającego poprawy (pod wieloma względami) jest naprawdę słabe. Zresztą na mniejszych rozdzielczościach, nawet przy wyłączonym ray tracingu, wcale nie jest lepiej – wymagania znacznie przekraczają obecne w konkurencyjnych tytułach. Polecam zatem od razu wyłączyć RTX i ewentualnie zejść na niższe detale, aby zapewnić względnie przyjemną rozgrywkę. Najlepiej jest jednak poczekać aż gra zostanie naprawiona i twórcy zaimplementują DLSS (podobno ma trafić później w formie aktualizacji do gry).

Za dostarczenie karty Aorus GeForce RTX 2080 Ti 11G dziękuję sklepowi X-Kom.