Polska najwidoczniej zaczęła czerpać przykład z innych państw, które ogłosiły, że powrót do normalnego świata po pandemii będzie świetną okazją na zakup elektrycznego samochodu. Dotacje ruszą nawet u nas.
Z inicjatywy Ministerstwa Klimatu oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ruszyły aż trzy nowe programy dofinansowania do zakupu samochodu elektrycznego. Mowa o programie „Zielony samochód”, „eVAN” i „Koliber” o łącznym budżecie prawie 150 milionów złotych.
Jak powiedział minister klimatu, Michał Kurtyka:
Trwająca epidemia COVID-19 wymaga od nas rozpoczęcia poszukiwania takich rozwiązań, które pozwolą pobudzić gospodarkę. Mamy ambicje, by ożywienie gospodarcze wytyczało nowe ścieżki rozwoju i wzrostu, zielonego wzrostu, stąd tak duże wsparcie dla rozwoju elektromobilności. Szacujemy, że całkowity wpływ trzech naszych nowych programów na polską gospodarkę to ok. 700 mln zł.
Oczywiście nas interesuje najbardziej program dla przeciętnych obywateli, a więc Zielony samochód, bo jako jedyny dotyczy zakupu prywatnych samochodów osobowych.
W jego ramach ze środków NFOŚiGW będzie do zgarnięcia nawet 18750 złotych przy zakupie modelu EV nie droższego, niż 125000 zł. Według szacunków przeznaczone na to 37,5 miliona wystarczy na dofinansowanie zakupu dwóch tysięcy samochodów.
Czytaj też: Niepewny przyszłości Chrysler 300 z nowym pakietem chromu
Więcej, bo kolejno 40 i 70 milionów złotych zostanie przeznaczonych na program eVan i Koliber. Pierwszy powstał z myślą o przedsiębiorcach chętnych na zakup elektrycznego dostawczaka, a drugi o mikro, małych i średnich przedsiębiorcach, trudniących się przewozem osób.
Najwięcej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dopłaci do zakupu elektrycznych aut dostawczych (do 70 tys. zł) oraz taksówek (do 25 tys. zł), co przyniesie największy efekt ekologiczny, gdyż te auta mają największe przebiegi roczne. Narodowy Fundusz w piątek, 26 czerwca rozpocznie przyjmowanie wniosków od przedsiębiorców oraz osób fizycznych – wyłącznie w formie elektronicznej.
Wiceprezes NFOŚiGW Artur Lorkowski
Chcesz być na bieżąco z WhatNext? Śledź nas w Google News