WRÓĆ DO STRONY
GŁÓWNEJ
Publicystyka

Co kryje się za GeForce RTX 30? Technologiczne zaplecze nowych kart NVIDIA

Jeśli interesujecie się kartami graficznymi, to zapowiedź nowej rodziny GeForce RTX 3000 przez NVIDIA z pewnością sprawiła, że wręcz zalały Was wiadomości na ich temat. Tutaj wchodzimy my z tym, czego mogliście jeszcze nie przeczytać, a co powinniście.

Dla zainteresowanych odsyłam Was do naszych wszystkich newsów na temat zapowiedzianych kart, czyli modelu GeForce RTX 3070, GeForce RTX 3080 i GeForce RTX 3090. Najpierw jednak małe podsumowanie specyfikacji każdej z nich:

Z całej tej trójki wyróżnia się oczywiście GeForce RTX 3090. Model, którego NVIDIA zaprojektowała nie dla wszystkich graczy, a dla tych, którzy są w stanie wydać znacznie więcej za bezprecedensowy poziom wydajności graficznej.

Dla pozostałych RTX 3080 będzie idealnym wyborem, jako że jest o nawet 30% szybszy od modelu RTX 2080 Ti. Innymi bowiem słowy, nowe GeForce RTX, to najwyższy skok wydajności graficznej względem poprzedniej serii od lat.

Co więc sprawiło, że nowe karty Nvidii są tak rewolucyjne? Wszystko sprowadza się oczywiście do samego rdzenia graficznego, który powstawał z wykorzystaniem 8 nm procesu technologicznego Samsunga i architektury Ampere. To ta druga wprowadziła szereg ulepszeń, upchniętych w 628 mm kwadratowych krzemu z 28 miliardami tranzystorów, a wśród nich:

  • Nowe multiprocesory strumieniowe – to element podstawowy tego obecnie najszybszego i najbardziej wydajnego procesora graficznego na świecie, zapewniającego dwukrotnie większą przepustowość FP32 w porównaniu z poprzednią generacją oraz moc obliczeniową shaderów rzędu 30 TFLOPS
  • Rdzenie RT drugiej generacji – nowe dedykowane rdzenie RT zapewniają dwukrotnie większą przepustowość w porównaniu z poprzednią generacją, a także współbieżne śledzenie promieni, cieniowanie i obliczenia. Wydajność? Całe 58 TFLOPS „raytracingowej” mocy obliczeniowej.
  • Rdzenie Tensor trzeciej generacji – nowe dedykowane rdzenie Tensor o przepustowości do 2 razy większej niż w poprzedniej generacji, co potwierdza „tensorowa” wydajność rzędu 238 TFLOPS.

Nowe karty, to też dodatek technologii NVIDIA RTX IO, która umożliwia szybkie ładowanie oparte na GPU i dekompresję zasobów gry, zwiększając wydajność operacji wejścia/wyjścia nawet 100 razy w porównaniu z dyskami twardymi i tradycyjnymi interfejsami API pamięci masowej. Ponadto model RTX 3090 i RTX 3080 jest wyposażony w obecnie najszybszą na świecie pamięć GDDR, czyli GDDR6X, o której pisaliśmy tutaj.

Czytaj też: Jeden z najlepszych i najdroższych GeForce RTX 3090, to KINGPIN od EVGA

Warto podkreślić, że nowy rodzaj rdzeni cieniujących (shaderów) w architekturze NVIDIA Ampere jest 2,7 razy szybszy, nowe rdzenie RT są 1,7 razy szybsze, a nowe rdzenie Tensor są do 2,7 razy szybsze niż procesory graficzne poprzedniej generacji, bazującej na architekturze Turing.

Czym jest RTX IO i DirectStorage?

Przechodząc do szczegółów tej zapowiedzianej nowinki, niestety właściciele nowych kart trochę na nią poczekają. Nvidia zapowiedziała tę technologię, jako „zestaw rozwiązań” mających na celu ładowanie i dekompresję zasobów gier opartych na GPU, co przyspieszy wydajność operacji wejścia/wyjścia sto razy w porównaniu do standardowych dysków twardych.

RTX IO będzie działał w tandemie z nowym interfejsem Microsoft DirectStorage API, które zostało opracowane dla nadchodzącej konsoli Xbox Series X, ale pojawi się również na PC. Dzięki tej technologii rozmiary gier zostaną zminimalizowane, skróci się ogólny czas ładowania, a wirtualne światy staną się bardziej ekspansywne i szczegółowe. Oczywiście w teorii.

RTX IO pozwoli, aby odczyty przez API DirectStorage pozostały skompresowane i oddane w ręce rdzenia graficznego GeForce RTX w celu dekompresji, dzięki czemu będą transportowane w bardziej wydajny sposób. To rozwiązanie obniży też obciążenie procesora (CPU).

DLSS Ultra Performance

NVIDIA podczas prezentacji nowych kart ogłosiła też nowy tryb wydajności DLSS Ultra. Dla przypomnienia, technologia DLSS (Deep Learning Super Sampling) czerpie garściami z potencjału do obliczeń związanych ze sztuczną inteligencją w rdzeniach RT oraz Tensor. Producent za pomocą maszynowego uczenia „nauczył” je generowanie obrazu w wysokiej rozdzielczości.

Niegdyś GeForce RTX 2000 chwaliły się wyższą wydajnością przy rozdzielczości 4K, a teraz wydajniejsze rdzenie pozwoliły NVIDII zaprezentować rozwinięcie tej technologii w postaci DLSS Ultra. Ten umożliwi płynniejszą zabawę w 8K, a wraz z obsługą rzeczywistości wirtualnej i obsługą rozdzielczości dynamicznej zostanie udostępniony programistom jeszcze w tym miesiącu za pośrednictwem NVIDIA RTX Unreal Engine 4.

Dlaczego GeForce RTX 3000 to ważny krok dla Ray-Tracingu?

Na sam koniec wrócimy do faktu, że procesor graficzny NVIDIA Ampere podwoił liczbę operacji na jeden cykl, co w zasadzie zwiększyło jego wydajność do 30 TFLOPsów w obliczeniach o pojedynczej precyzji. Wiemy już, że GPU Ampere oferuje nie tylko dwukrotnie wyższą wydajność RT, ale także ponad dwukrotnie wyższą wydajność rastrową RTX 2080 Ti.

To oznacza, że mając do dyspozycji ponad 30 TFLOPsów wydajności rastrowej, ten rdzeń graficzny dwukrotnie większą wydajność w każdej kategorii, a nas najbardziej interesuje ta dotycząca ray-tracingu.

Dzięki niej bowiem rodzina kart graficznych RTX 3000 może wykorzystywać tylko rdzenie RT do generowania scen z oświetleniem charakterystycznym dla ray-tracingu bez poświęcania wydajności rastrowej.

Możemy tym samym dojść do wniosku, że podczas gdy seria RTX 2000 nie miała wystarczająco dużo mocy, aby zapoczątkować w pełni erę gier wykorzystujących ray-tracing, wygląda na to, że nowe karty NVIDII właśnie tego dokonają właśnie to zrobi. Z ponad dwukrotnie większą mocą RTX 2080 Ti przy tym samym poziomie cenowym. Jest to wyraźnie zmieniający grę poziom ulepszenia wydajności i 100% poprawy wydajności za tę samą cenę.

Chcesz być na bieżąco z WhatNext? Śledź nas w Google News