Gąsienice do przemierzania terenu, a śmigła do latania. Oto hybrydowy polski dron HUUVER

polski dron HUUVER, dron HUUVER

Dron HUUVER (Hybrid UAV-UGV for Efficient Relocation of Vessels), jest rozwijany w ramach projektu Unii Europejskiej prowadzonego przez polską firmę Cervi Robotics. Oczywiście nie w pojedynkę, bo w pracy pomagają też specjaliści z polskiego Rectangle, Finlandii (LUT University), Czech (Gina Software), Austrii (Brimatech Services), czy Hiszpanii (NTT Data). Najbardziej wyjątkowe w tym projekcie jest połączenie 2w1 w ramach czego HUUVER wykorzystuje gąsienice do przemierzania terenu, a śmigła do latania.

HUUVER łączy gąsienice i śmigła w ramach wyjątkowego projektu hybrydy UAV i UGV

Chociaż hybryda dwóch projektów wykorzystywanych w zupełnie odmiennych domenach może wydawać się przesadą, to w przypadku HUUVER twórcy próbują nas przekonać do słuszności. Wszystko rozbija się o to, że podczas gdy drony powietrzne mają wiele zastosowań, to wymagają do działania znacznie więcej energii w porównaniu do tych lądowych. W praktyce oznacza to, że w trybie lądowym HUUVER może docierać do konkretnych lokalizacji, zużywając mniej energii, a następnie aktywować tryb latający, aby “załatwić sprawę na wysokości”.

W obecnej formie prototypowej dron HUUVER mierzy 137 cm długości, 84 cm szerokości i 56 cm wysokości, a jego waga wynosi 23 kg. Do poruszania się po lądzie wykorzystuje parę połączonych ze sobą gąsienic, z których może korzystać przez maksymalnie 10 godzin na jednym ładowaniu akumulatora litowo-jonowego.

Z kolei gdy HUUVER musi wzbić się w powietrze, aktywuje swoich osiem poziomych śmigieł, które są ustawione w jednej linii z bieżnikami (i otoczone nimi), gdy nie są używane. Może wtedy latać przez 20 minut, a w obu trybach operatorzy mogą zdalnie sterować dronem w czasie rzeczywistym, oglądając obraz z zamontowanych na gimbalu kamer optycznych Sony 4K i kamer termowizyjnych FLIR.

Czytaj też: Nowa apokaliptyczna kurtka Vollebak sięgnęła po materiał NASA i projekt Sił Powietrznych USA

Nie zabrakło też trybu automatycznego z wykorzystaniem systemu pozycjonowania satelitarnego Galileo, czy czujników do wykrywania przeszkód (LiDAR), a przede wszystkim zaawansowanego pokładowego mikroprocesora, którym jest układ Nvidia Jetson AGX Xavier. Co ważne, faza badań i rozwoju projektu HUUVER niedawno dobiegła końca i teraz projekt zmierza do komercjalizacji.