Reklama
aplikuj.pl

Hydrokinetyczna przekładnia obiegowa w automatycznych skrzyniach jest świetna

Hydrokinetyczna przekładnia obiegowa w automatycznych skrzyniach jest świetna
Hydrokinetyczna przekładnia obiegowa w automatycznych skrzyniach jest świetna

Przez lata wypróbowano wiele różnych rodzajów automatycznych skrzyń biegów, ale to hydrokinetyczna przekładnia obiegowa została przez wielu uznana za najbardziej udaną i trwałą. Nowe twory pokroju skrzyni z podwójnym sprzęgłem, czy tej bezstopniowej prawie ją zdetronizowały, ale tylko prawie. 

Czytaj też: BMW X6 Vantablack, czyli najczarniejszy samochód w historii

Przekładnie hydrokinetyczne oznaczają tak naprawdę sprzęgła hydrauliczne, które łączą silnik z przekładnią zamiast sprzęgła. Wyglądają jak duże metalowe pączki, ale wewnętrznie zawierają trzy główne elementy oraz płyn do automatycznej skrzyni biegów. Po stronie silnika znajduje się wirnik, a po stronie przekładni turbina.

Oba te elementy zawierają ostrza i wyglądają podobnie do tych z silnika odrzutowego. Wirnik kieruje z kolei płyn przekładniowy na zewnątrz siłą odśrodkową, gdy obroty silnika rosną i prosto do turbiny, która jest zmuszona do obracania się, napędzając przekładnię. Płyn jest wtłaczany z powrotem do środka wirnika w cyklu ciągłym.

To jednak niecała historia działania tego dodatku do automatycznej skrzyni biegów. Reszta zabawy sprowadza się to tak zwanego stojanu, który znajduje się między wirnikiem a turbiną. Ten odchyla płyn podczas powrotu do wirnika, spowalniając go, a tym samym zwielokrotnia moment obrotowy między silnikiem a przekładnią.

Z czasem projektanci skrzyń biegów dodali sprzęgło blokujące do przemiennika momentu obrotowego, aby mechanicznie zablokować obie połówki ze sobą z prędkością przelotową. Nie bez powodu, bo przy prędkości przelotowej turbina (po stronie skrzyni biegów) nigdy nie nadążała za prędkością wirnika (po stronie silnika), co zwiększało zużycie paliwa i emisję spalin.

Tak więc, automatyczne skrzynie biegów mają w sobie m.in. wielu bohaterów, ale tym największym jest zdecydowanie hydrokinetyczna przekładnia obiegowa, która przetrwała próbę czasu i zapisała się na kartach motoryzacyjnej historii, nadal zgarniając świetne opinie.

Czytaj też: Hyundai uderzy w rynek luksusowych SUVów z Genesis GV80

Źródło: AutoCar