Jak 100-letnia technologia ograniczyła emisje superjachtu FY.01?

technologia ograniczyła emisje superjachtu FY.01

Superjachty cieszą się dużą popularnością nawet wtedy, kiedy ograniczają się wyłącznie do koncepcyjnych projektów i nie inaczej jest z najnowszym dziełem 3deluxe o nazwie FY.01. Ten zachwyca jednak nie tylko samym sobą, ale przede wszystkim szczególnym rozwiązaniem technologicznym.

Rotor Flettnera zapewnił superjachtowi FY.01 pięć minut w świetle reflektorów

Wyjątkowość FY.01 sprowadza się do opracowanej przed ponad wiekiem technologii, która to dzierży miano „rotoru Flettnera”. W ogólnym rozrachunku to alternatywny napęd statków w postaci wirującego walca, który jest wystawiony na działanie wiatru, wykorzystującego z kolei efekt Magnusa. Walec ten może być wykorzystywany jak żagiel i w tym konkretnym projekcie pełni funkcję głównego systemu napędowego.

Czytaj też: Morskie farmy wiatrowe 125-krotnie lepsze dla od gazu i ropy. Jak to obliczono?

W praktyce to podejście wykorzystuje obracające się pionowe rury do przekształcenia energii wiatru w wysoce wydajną siłę poprzeczną, a jego powrót jest spowodowany rozwijającą się technologią, która czyni z niego jeszcze bardziej wydajne rozwiązanie. Napęd tego typu jest stosowany głównie na statkach użytkowych, ale coraz więcej firm zaczęło znacznie zwiększać wydajność paliwa na dużych statkach komercyjnych poprzez jego implementację „obok” głównego napędu.