Reklama

Końcówka grudnia to dobry czas na podsumowanie minionego roku. Jakie trendy w social media 2022 wykreowano?

Z artykułu dowiesz się:

  • jakie trendy w social media były najpopularniejsze w 2022 roku,
  • które trendy zyskają jeszcze większą popularność w 2023 roku,
  • które grupy na Facebooku i Linkedinie były modne,
  • social media jako platformy sprzedażowe – jak funkcjonują?

Social media już dobre kilka lat temu niemal zdominowały internet – trend ten utrzymał się również w 2022 roku i nic nie wskazuje na to, aby w kolejnych miesiącach przyjął pozycję malejącą. Niemniej jednak media społecznościowe cały czas się zmieniają, dostosowując do potrzeb użytkowników. Coraz częściej pełnią też funkcję marketingową. Które trendy zyskały na popularności w 2022 roku i mają szasnę nadal się utrzymać?

Czytaj także: Powstaje serwis społecznościowy dla polskiej branży e-handlu

10 trendów w social mediach w 2022 roku

Internauci już teraz zastanawiają się, jak zrobić podsumowanie roku na Instagramie czy Facebooku, jednak warto spojrzeć na social media z nieco innej, bardziej ogólnej perspektywy. Na początek trochę statystyk – okazuje się, że większość z nas najchętniej korzystała w 2022 roku z Youtube, Facebooka oraz Instagrama. Popularny był również Twitter, TikTok oraz Linkedin. Oto 10 trendów, które w 2022 wysuwały się na pierwszy plan w kontekście mediów społecznościowych:

  • social commerce – czyli prowadzenie działalności handlowej umożliwiając klientom zrobienie bezpiecznych zakupów,
  • live shopping – prowadzenie relacji, której celem było prezentowanie klientom poszczególnych produktów (najczęściej nowości) dostępnych w sklepach,
  • social audio – słuchowiska dostępne w social mediach, które można odtwarzać w dowolnym miejscu i czasie,
  • krótkie materiały wideo – jest to trend TikToka 2022,
  • automatyzacja obsługi klienta – poprzez wiadomości prywatne kontaktowaliśmy się nie tylko z przyjaciółmi czy rodziną, ale również przedstawicielami firm,
  • trend na mikro-influencerów – coraz większą popularnością cieszyły się kanały i konta osób, które nie są tak znane w sieci, jednak ceni się je za autentyczność i wiarygodność,
  • influencer marketing – reklamowanie produktów we współpracy z makroinfluencerami,
  • content no filter – dodawanie zdjęć, które nie podlegają wcześniejszej obróbce,
  • user generated content – generowanie treści przez samych użytkowników,
  • wideo wertykalne – choć znane od lat, wciąż cenione przez użytkowników i influencerów.

Jakie media będą zyskiwały na popularności w 2023 roku?

Raport social media 2022 nie byłby pełny, gdyby nie zawierał analizy dotyczącej wzrostu popularności poszczególnych portali społecznościowych i trendów w kolejnym roku. Eksperci są zgodni co do tego, że coraz więcej osób, zwłaszcza z tak zwanego pokolenia „Z”, zainteresowanych jest TikTokiem. Choć o niebezpiecznych trendach na TikToku możemy usłyszeć bardzo często, to wciąż chętnie zakładamy konto na tym portalu. Zyskuje on popularność także wśród marketerów – jeszcze w 2021 roku niewiele firm uważało go za wartościowy pod kątem prowadzenia działań reklamowych, dziś natomiast blisko 1/4 firm przyznaje, że może być to cenne narzędzie do pozyskiwania klientów. 

Przedsiębiorcy w coraz większym stopniu interesują się też serwisem Linkedin, który pierwotnie służył im do pozyskiwania pracowników. Mówi się natomiast, że w 2023 roku będzie on również pomocny w zdobywaniu klientów B2B oraz B2C. Popularność pozostałych portali społecznościowych zależy w dużym stopniu od tego, w jakim dokładnie kierunku zdecydują się pójść i jakie treści będzie można na nich znaleźć. Nie ulega wątpliwości, że klienci bardzo chętnie korzystają z możliwości dokonywania zakupów przez social media, kontaktują się z osobami odpowiedzialnymi za obsługę klienta bądź poznają różnego typu nowości, na przykład ze świata technologii. Social media 2023 powinny być nie tylko użyteczne, ale również muszą zainteresować potencjalnego internautę, w jakiś sposób go przyciągnąć. Dziś potrzeba sporo kreatywności, aby osiągnąć ten cel.

Grupy na Facebooku i LinkedInie – co było modne w 2022?

W 2022 roku w mediach społecznościowych szukaliśmy nie tylko rozrywki, ale przede wszystkim wartościowych porad. Grupy na Facebooku czy Lindkedinie nie są niczym nowym, jednak w minionym roku zdecydowanie wzrosła ich popularność. Niektórzy twierdzą, że korzystają z powyższych portali wyłącznie dlatego, że umożliwiają zapisanie się do poszczególnych grup tematycznych. Te, które na Facebooku cieszyły się największą popularnością, wraz z charakterystyką, zostały przedstawione w poniższej tabeli:

Rodzaj grupy Charakterystyka
Umożliwiająca wymianę ubrań i innych przedmiotów z drugiej rękiWzrost popularności tego typu grup nastąpił na fali trendu kupowania rzeczy używanych, w trosce o środowisko naturalne
Organizujące licytacje charytatywneUczestnicy mogą licytować ceny wystawionych przedmiotów, dochód z ich sprzedaży przeznaczony jest na cele charytatywne
Dla poszukujących pracyZwykle mają charakter lokalny, mogą też dotyczyć pracy zdalnej
Grupy wsparciaDla osób chorych, samotnych, poszukujących przyjaciół
KulinarneUmożliwiają wymianę przepisów i porad na różnego rodzaju potrawy czy wypieki.

Tymczasem na Linkedinie najpopularniejsze są grupy, w których porusza się temat rozwoju osobistego i zawodowego oraz tak zwanej marki własnej. Chętnie poszukujemy porad w kontekście szkoleń, podnoszenia kwalifikacji zawodowych i dobrego prezentowania się na rozmowach kwalifikacyjnych. Wiele miejsca poświęca się również tematyce Work & life balance, czyli znalezieniu złotego środka pomiędzy życiem osobistym, a pracą. Tego rodzaju grupy skierowane są zarówno do pracowników, jak i do pracodawców, którzy poszukują efektywnych rozwiązań w kontekście zapewniania zatrudnionym jak najlepszych warunków pracy.

Social commerce – SM jako platformy sprzedażowe

Aktualne trendy TikTok, Facebook czy Pintrest mówią jednogłośnie – social media to już nie tylko platformy, umożliwiające pozostawanie w kontakcie ze znajomymi czy bliskimi. Coraz chętniej korzystają z nich również firmy, które wykorzystują je przede wszystkim do sprzedaży swoich produktów i usług. Niektóre z nich robią to jawnie, zakładając konta na danym portalu i oferując klientom pełen asortyment bądź niektóre jego elementy. Inni przedsiębiorcy sprzedają lub przynajmniej promują towary przez influencerów. Sposobów na prowadzenie efektywnej sprzedaży w mediach społecznościowych jest sporo. 

Trendy w social mediach 2023 wskazują jasno – to właśnie sprzedaż stanie się w nadchodzącym roku tematem numer jeden. Już dziś możemy zaobserwować coraz więcej relacji sprzedażowych, prowadzonych na żywo. Automatyzacja obsługi klienta także skupia się na pozyskaniu go poprzez social media. Co o tym trendzie sądzą sami użytkownicy? Otóż możliwość robienia zakupów przez portale społecznościowe zdecydowanie przypadła im do gustu. Szacuje się, że około 1/4 internautów próbowała już nabywać produkty czy usługi w ten właśnie sposób, a blisko 50% deklaruje, że w kolejnych miesiącach zrobi to ponownie. Nie musimy jednak obawiać się tego, że sprzedaż całkowicie zawładnie portalami społecznościowymi. Kluczowe jest tutaj znalezienie złotego środka, tak aby internauci mogli korzystać z nowoczesnych rozwiązań, a jednocześnie nie czuli się, jak gdyby odwiedzali kolejny sklep internetowy. Jest to swoiste wyzwanie, które w najbliższym czasie zdecydowanie będzie trzeba podjąć, chcąc zatrzymać przy sobie internautę. 

FAQ:

Jakie social media były najpopularniejsze w 2022 roku?

W 2022 roku internauci chętnie korzystali z Facebooka, TikToka, Instagrama czy Linkedin. Portale te zdobyły też popularność wśród przedsiębiorców.

Czy trend sprzedaży w SM wciąż będzie się utrzymywał?

Możemy spodziewać się, że trend sprzedażowy w SM w 2023 roku nie tylko utrzyma się, ale również znacząco rozwinie. Wskazują na to zarówno intencje przedsiębiorców, jak i internautów.

Jakie grupy były najpopularniejsze w 2022 roku na Facebooku?

Największą popularnością cieszyły się grupy umożliwiające pozyskanie różnego typu porad, wymianę rzeczy używanych, znalezienie pracy czy działające w celach charytatywnych.