Manualna skrzynia biegów dla elektrycznych samochodów. Czy Toyota oszalała?

Subaru WRX piątej generacji, SUbaru WRX 2022, WRX 2022

Regularnie docierają do nas narzekania ze strony miłośników kultowych samochodów, które kiedyś słynęły właśnie z manualnej skrzyni biegów, zapewniających przede wszystkim wyższy poziom kontroli i frajdę z jazdy. Te powoli przechodzą do lamusa, jako wprawdzie tańsze w implementacji, ale mniej ekonomiczne i komfortowe odpowiedniki mechanizmów automatycznych. Pozostaje więc pytanie, czy manualna skrzynia biegów dla elektrycznych samochodów ma sens?

Fan-service w czystej postaci, czyli manualna skrzynia biegów dla elektrycznych samochodów

Toyota złożyła w czwartek w osiem nowych patentów w USA, które opisują mechanizm dla kierowców przyzwyczajonych i pasjonujących się samochodami wyposażonymi w manualne skrzynie biegów. Z pozoru każdy pojedynczy patent nie ma sensu, ale wystarczy je połączyć, aby uzyskać bezpośrednie wskazanie właśnie na elektryczny samochód wyposażony w manualną skrzynię biegów. Czy to ma sens? Wszystko zależy od klientów, bo jeśli istnieje duża grupa takich, którzy są w stanie zapłacić za przyjemność jazdy EV z manualem, Toyota zgarnie ich od razu.

Wedle patentów wizja Toyoty obejmuje naprzemiennie przełączanie się pomiędzy “trybami sterowania” – standardowym i manualnym, dzięki zastosowaniu skrzyni manualnej typu H, wyposażonej w “pseudosprzęgło” i “pseudostopień”. Aby w pełni poczuć działanie manualnej skrzyni biegów, samochód ma być dodatkowo wyposażony w trzeci pedał z “generatorem siły reakcji pedału”, który wibracjami symuluje uczucie połączenia na poziomie sprzęgło-koło zamachowe.

Czytaj też: LEGO przygotowało coś dla fanów F1. Oto zestaw McLaren Formula 1 2022

Toyota twierdzi, że jej opatentowany system został zaprojektowany po to, aby “zapewnić pojazdowi elektrycznemu możliwość cieszenia się wrażeniami z jazdy, jak w przypadku pojazdów z manualną skrzynią biegów, bez doświadczania trudności charakterystycznych dla nich”. Co z tego wyniknie? To pokaże dopiero pierwszy stosowny model.