Reklama
aplikuj.pl

Naukowcy doszli do zaskakujących wniosków dotyczących współpracy u szympansów

Dla większości dzikich szympansów, używanie narzędzi jest ważną częścią życia, ale nauka tych umiejętności nie jest prostym wyczynem. Owe zwierzęta przekazują sobie informacje dotyczące narzędzi, a zjawisko to zostało opisane jako forma nauczania.

Nowe badanie stwierdza, że szympansy, które wykorzystują wieloetapowy proces i złożone narzędzia do zbierania termitów, mają większe szanse na dzielenie się narzędziami z nowicjuszami. Rezultaty obserwacji pomagają lepiej zrozumieć zdolność szympansów do prospołecznych zachowań, co mogło odegrać ważną rolę w ewolucji naszych przodków.

Wyniki wspomnianych badań wskazują, że „nauczanie społeczne” może różnić się w zależności od tego, jak trudne dane zadanie. Np. podczas czynności, które są trudniejsze, matki mogą odgrywać bardziej aktywną rolę.

Badanie wyróżnia się tym, że stosuje znormalizowane metody bezpośredniego porównywania, jak procesy transmisji kulturowej mogą się różnić między dwiema populacjami dzikich szympansów. W obu populacjach szympansy używają narzędzi w celu dotarcia do tego samego zasobu, ale zadanie jest zróżnicowane pod względem złożoności.

Naukowcy zauważyli, że populacje szympansów mogą różnić się nie tylko złożonością swoich zachowań w kwestiach narzędzi, ale także mechanizmami społecznymi, które wspierają te zachowania.

Termity i inne owady są cennym źródłem tłuszczu i białka w diecie dzikich szympansów, a także dostarczają ważnych witamin i minerałów. Termity budują złożone struktury, które obejmują sieć podziemnych komór, niekiedy zwieńczonych strzelistym, wolnostojącym kopcem sięgającym kilku metrów wysokości.

Szympansy w obu miejscach używają pozornie podobnych technik, ale szympansy Goualougo używają kolejno wielu różnych rodzajów narzędzi. Robią one również przedmioty z określonych gatunków roślin i ciągle je usprawniają. Badacze odkryli różnice w szybkości, prawdopodobieństwie i rodzajach wymian narzędzi podczas zbierania termitów.

W Goualougo, gdzie zadania łowieckie były bardziej złożone, tempo transferu narzędzi było trzy razy większe niż w Gombe. Z kolei matki z Goualougo były bardziej skłonne do przekazania narzędzi w odpowiedzi na prośbę. Poza tym, najczęściej odpowiadały na prośby o narzędzia, aktywnie przekazując je potomstwu. Takich aktywnych transferów nigdy nie zaobserwowano w przypadku Gombe.

Zrozumienie, w jaki sposób tradycje dotyczące narzędzi u szympansów są przekazywane przez pokolenia, może zapewnić wgląd w ewolucyjne pochodzenie złożonych zdolności kulturowych u ludzi. Być może ludzka skłonność do pomagania innym w nabywaniu złożonych umiejętności wynika z ewolucyjnych naleciałości po naszych przodkach.