Firmy AVX Aircraft i L3 Technologies połączyły siły, aby opracować projekt, który ma konkurować w programie armii USA Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA). Ich plany przewidują współosiowy helikopter z ogromną prędkością, który finalnie zostanie porównany do konkurencyjnego prototypu i wtedy rozwiążę się sprawa tego, co „wygra” w programie FARA.
OH-58 Kiowa od Bella przeszedł na emeryturę z obowiązków związanych z atakiem i lekkim atakiem, które wykonywał od 1969 roku zaledwie 7 lat temu, dlatego też armia USA używa obecnie w tej roli Boeinga AH-64 Apache. Ten jest jednak machiną szturmową, a nie uzbrojonym helikopterem zwiadowczym, którego wiele operacji wymaga. I tak w dużym skrócie, powstał program FARA. Wszystko po to, aby zaprojektować zamiennika Apache z wykorzystaniem najnowszych technologii.
Pretendentem do tego jest S-97 Raider od Sikorsky, ale armia zobowiązała się do stworzenia konkurencyjnego prototypu, stworzenia którego podjął się wspomniany AVX i L3. Szczegółów niestety brakuje, ale wiemy, że rozwiązanie AVX/L3 będzie mogło się pochwalić kokpitem w stylu side-by-side z kontrolkami fly-by-wire, które umożliwiają komputerom uproszczenie schematu sterowania. Z kolei tam, gdzie helikopter od Sikorsky używa pojedynczego dużego śmigła z tyłu w celu uzyskania ciągu poziomego, AVX/L3 użyje podwójnych wentylatorów kanałowych, umożliwiając pchanie do przodu i do tyłu, wraz ze skrzydłami, aby utrzymać podnoszenie w szybkim locie poziomym.
Będzie mógł się też pochwalić cyfrowym systemem szkieletowym i awionicznym na architekturze MOSA, a na dodatek jego rozmiary pozwolą na transport samolotem Boeing C-17 Globemaster lub okrętem, dzięki składanym śmigłom i skrzydłom. Z kolei jego modułowa konstrukcja pozwoli na ponowne wykorzystanie komponentów i zachowanie wspólnych systemów w całej serii.
Czytaj też: Gąsienicowy robot Grizzly ma przyśpieszyć manewry piechoty
Źródło: New Atlas