Reklama

Nvidia GeForce RTX 3090 – test ray tracingu i DLSS

test ZOTAC GeForce RTX 3090 Trinity, recenzja ZOTAC GeForce RTX 3090 Trinity, review ZOTAC GeForce RTX 3090 Trinity, opinia ZOTAC GeForce RTX 3090 Trinity

Dopiero co odbyła się premiera RTX 3090, a ja już wracam do Was z kolejnym artykułem. Tym razem nadszedł czas na test RTX 3090 w grach z ray tracingiem i DLSS.

Wykorzystana karta

Ponieważ w poprzednim teście wykorzystałem RTX 3080 Trinity od ZOTACa to zdecydowałem, że w tym wykorzystam jego odpowiednik RTX 3090. Jest to karta bez fabrycznego OC, więc wyniki będą zgodne z dużą ilością grafik, które są dostępne w sprzedaży. Pełny test karty znajdziecie pod tym linkiem. Wykorzystane sterowniki to Nvidia Game Ready 456.16.

Czytaj też: Crysis Remastered – test wydajności kart graficznych Nvidia

Testy przeprowadziłem na 5 grach: Wolfenstein: Youngblood, Control, Metro Exodus, Quake II RTX oraz Call of Duty: Modern Warfare. Powinny one dobrze pokazać jak ray tracing i DLSS sprawują się na tej karcie. Dodatkowo do wykresów dorzuciłem kartę Aorus GeForce RTX 2080 Ti 11G, za dostarczenie której dziękuję sklepowi X-Kom.

Platforma testowa
Procesor
Intel Core i9-10900K @ 5,1 GHz
Chłodzenie
Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB
Pasta
Noctua NT-H1
Płyta główna
ASRock Z490 Taichi
Pamięć RAM
Kingston Predator 4x 8 GB 3000 MHz
Dysk
AORUS NVMe Gen4 SSD 1 TB
Dysk
Samsung 970 Evo NVMe 1 TB
Zasilacz
FSP Aurum PT 1000W
Obudowa
SilentiumPC Signum SG7V TG
Monitor
Acer Predator XB271HU Abmiprz
Monitor
AOC G2868PQU

Wolfenstein: Youngblood

W pierwszej z gier jest jak zawsze świetnie. Ilość klatek na sekundę zawsze przekracza 60 – niezależnie od włączonego DLSS. Karta znakomicie daje sobie radę z tym tytułem. Włączenie DLSS pobija ilość fps na znacznie powyżej 100 – fantastyczny wynik.

Control

Control to już znacznie bardziej wymagający tytuł. Widać to po wynikach, gdzie w rozdzielczości 4K przy włączonym ray tracingu karta nie daje sobie rady. Dopiero po włączeniu DLSS dobija ona prawie do średnio 60 fps, co zapewnia już płynną rozgrywkę. W mniejszej rozdzielczości jest już lepiej – RTX 3090 daje sobie radę nawet bez DLSS.

Metro Exodus

W rozdzielczości 2560 x 1440 px RTX 3090 bez problemów zapewnia powyżej 60 fps. W 4K jest już gorzej – po włączeniu ray tracingu średnia ilość fps wynosi lekko powyżej 36. DLSS w tym przypadku to ciekawostka – Metro Exodus ma jego pierwszą implementację, która nie była zbyt udana.

Quake II RTX

Kolejna gra potwierdza wyniki. W 2K grafika zapewnia średnio ok. 60 fps, w 4K jest już znacznie słabiej. W tym przypadku gra jest kompletnie niegrywalna w tej rozdzielczości.

Call of Duty: Modern Warfare

Na koniec pozostała gra Call of Duty. Po włączeniu ray tracingu RTX 3090 daje sobie radę nawet w rozdzielczości 3840 x 2160 px, co jest znakomitym wynikiem. W 2K zapewnia on sporo ponad 100 fps, co również jest warte uwagi.

Podsumowanie

RTX 3090 jest znacznie wydajniejszy od RTX 3080 w przypadku gier z DLSS i ray tracingiem. W części tytułów, przy wyłączonej tej pierwszej technologii, mimo wszystko gry są niegrywalne w 4K – DLSS to ciągle podstawa przy ray tracingu w bardzo wymagających tytułach. Są jednak gry, takie jak Call of Duty: Modern Warfare czy Wolfenstein: Youngblood, gdzie RTX 3090 bez problemów bez DLSS zapewnia ponad 60 fps.

Czytaj też: Test Asus GeForce RTX 3090 TUF Gaming OC

RTX 3090 to oczywiście najwydajniejsza karta graficzna do gier z ray tracingiem i DLSS – nic tego nie zmieni. Różnice w stosunku do RTX 2080 Ti są potężne, w stosunku do RTX 3080 są zgodne z wynikami naszych testów w grach bez tych technologii. Jeśli więc chcecie odpalać gry z maksymalnymi ustawieniami graficznymi, to RTX 3090 na pewno świetnie się w tym sprawdzi i przy DLSS zapewni Wam 60 fps.