WRÓĆ DO STRONY
GŁÓWNEJ
Testy

Nvidia GeForce RTX 3090 – test ray tracingu i DLSS

Dopiero co odbyła się premiera RTX 3090, a ja już wracam do Was z kolejnym artykułem. Tym razem nadszedł czas na test RTX 3090 w grach z ray tracingiem i DLSS.

Wykorzystana karta

Ponieważ w poprzednim teście wykorzystałem RTX 3080 Trinity od ZOTACa to zdecydowałem, że w tym wykorzystam jego odpowiednik RTX 3090. Jest to karta bez fabrycznego OC, więc wyniki będą zgodne z dużą ilością grafik, które są dostępne w sprzedaży. Pełny test karty znajdziecie pod tym linkiem. Wykorzystane sterowniki to Nvidia Game Ready 456.16.

Czytaj też: Crysis Remastered – test wydajności kart graficznych Nvidia

Testy przeprowadziłem na 5 grach: Wolfenstein: Youngblood, Control, Metro Exodus, Quake II RTX oraz Call of Duty: Modern Warfare. Powinny one dobrze pokazać jak ray tracing i DLSS sprawują się na tej karcie. Dodatkowo do wykresów dorzuciłem kartę Aorus GeForce RTX 2080 Ti 11G, za dostarczenie której dziękuję sklepowi X-Kom.

Platforma testowa
Procesor
Intel Core i9-10900K @ 5,1 GHz
Chłodzenie
Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB
Pasta
Noctua NT-H1
Płyta główna
ASRock Z490 Taichi
Pamięć RAM
Kingston Predator 4x 8 GB 3000 MHz
Dysk
AORUS NVMe Gen4 SSD 1 TB
Dysk
Samsung 970 Evo NVMe 1 TB
Zasilacz
FSP Aurum PT 1000W
Obudowa
SilentiumPC Signum SG7V TG
Monitor
Acer Predator XB271HU Abmiprz
Monitor
AOC G2868PQU

Wolfenstein: Youngblood

W pierwszej z gier jest jak zawsze świetnie. Ilość klatek na sekundę zawsze przekracza 60 – niezależnie od włączonego DLSS. Karta znakomicie daje sobie radę z tym tytułem. Włączenie DLSS pobija ilość fps na znacznie powyżej 100 – fantastyczny wynik.

Control

Control to już znacznie bardziej wymagający tytuł. Widać to po wynikach, gdzie w rozdzielczości 4K przy włączonym ray tracingu karta nie daje sobie rady. Dopiero po włączeniu DLSS dobija ona prawie do średnio 60 fps, co zapewnia już płynną rozgrywkę. W mniejszej rozdzielczości jest już lepiej – RTX 3090 daje sobie radę nawet bez DLSS.

Metro Exodus

W rozdzielczości 2560 x 1440 px RTX 3090 bez problemów zapewnia powyżej 60 fps. W 4K jest już gorzej – po włączeniu ray tracingu średnia ilość fps wynosi lekko powyżej 36. DLSS w tym przypadku to ciekawostka – Metro Exodus ma jego pierwszą implementację, która nie była zbyt udana.

Quake II RTX

Kolejna gra potwierdza wyniki. W 2K grafika zapewnia średnio ok. 60 fps, w 4K jest już znacznie słabiej. W tym przypadku gra jest kompletnie niegrywalna w tej rozdzielczości.

Call of Duty: Modern Warfare

Na koniec pozostała gra Call of Duty. Po włączeniu ray tracingu RTX 3090 daje sobie radę nawet w rozdzielczości 3840 x 2160 px, co jest znakomitym wynikiem. W 2K zapewnia on sporo ponad 100 fps, co również jest warte uwagi.

Podsumowanie

RTX 3090 jest znacznie wydajniejszy od RTX 3080 w przypadku gier z DLSS i ray tracingiem. W części tytułów, przy wyłączonej tej pierwszej technologii, mimo wszystko gry są niegrywalne w 4K – DLSS to ciągle podstawa przy ray tracingu w bardzo wymagających tytułach. Są jednak gry, takie jak Call of Duty: Modern Warfare czy Wolfenstein: Youngblood, gdzie RTX 3090 bez problemów bez DLSS zapewnia ponad 60 fps.

Czytaj też: Test Asus GeForce RTX 3090 TUF Gaming OC

RTX 3090 to oczywiście najwydajniejsza karta graficzna do gier z ray tracingiem i DLSS – nic tego nie zmieni. Różnice w stosunku do RTX 2080 Ti są potężne, w stosunku do RTX 3080 są zgodne z wynikami naszych testów w grach bez tych technologii. Jeśli więc chcecie odpalać gry z maksymalnymi ustawieniami graficznymi, to RTX 3090 na pewno świetnie się w tym sprawdzi i przy DLSS zapewni Wam 60 fps.