Orange zaprezentował wyniki finansowe za 2019 roku. Firma może pochwalić się rekordowym wzrostem przychodów, a także stale rosnącą bazą klientów. Szczególnie konwergentnych oraz Internetu światłowodowego, co jest od dawna priorytetem w firmie.
Baza klientów rośnie. Poza jednym stałym przypadkiem
Zacznijmy od końca. Owym stałym przypadkiem jest oczywiście liczba klientów telefonii stacjonarnej, których baza skurczyła się w ciągu roku z 3,407 mln do 3,109 mln (-8,7%). Ale dalej mamy same wzrosty.
Liczba kluczowych klientów, czyli konwergentnych wzrosła z 1,236 mln do 1,369 mln (10,8%), a Internetu światłowodowego z 366 tys. do 520 tys (42,1%). I ciężko się temu dziwić. W Orange już nawet okoliczne gołębie pytają przechodniów czy chcą światłowód ;)
Oprócz tego wzrosła baza klientów abonamentowych z 9,922 mln do 10,237 mln (3,2%), usług na kartę z 4,883 mln do 5,047 mln (3,4%) oraz Internetu stacjonarnego z 2,560 do 2,607 mln (1,8%, w tym wliczeni są klienci światłowodu).
Oprócz tego mamy 994 tys. klientów telewizji (wzrost z 943 tys.), z czego większość ma dostęp kablowy (521 tys. i 473 tys. satelitarny).
Rekordowy finansowo rok 2019
Jednym z głównych celów Orange jest utrzymanie rosnących przychodów i udało się to zrobić w 2019 roku. W IV kwartale 2019 roku Orange zanotował 2,999 mld złotych przychodu, a 11,406 mln w całym roku. To wzrost w stosunku do 2018 roku o odpowiednio 2,6% oraz 2,9%. Firma zanotowała też EBIDTA na poziomie 707 mln złotych w IV kwartale (wzrost o 3,1% rok do roku) oraz 3,006 mld złotych w całym 2019 roku (wzrost rok do roku o 7%). Udało się też zanotować pozytywny zysk netto. W IV kwartale 10 mln zł, a w całym roku 91 mln złotych. Przed rokiem były to starty, odpowiednio 15 i 186 mln złotych.
Orange od dłuższego czasu stosuje w firmie politykę oglądania każdej złotówki z trzech stron. Co najmniej dwukrotnie. Mimo wszystko firma inwestowała w 2019 roku w ciągłą modernizację nadajników (w tym refarming pasm) oraz testy sieci 5G. To pokazuje, że stosowana technika zaciskania pasa przynosi bardzo dobre efekty.
Większe przychody z usług mobilnych niż stacjonarnych
W całym 2019 roku Orange zanotował większe przychody z usług mobilnych (2,590 mld złotych) niż stacjonarnych (2,192 mld złotych). Warto zauważyć, że w przypadku usług stacjonarnych przychody spadały z kwartału na kwartał 2019 roku, a w przypadku usług mobilnych najlepszy był III kwartał (660 mln złotych), a nie okres świąteczny (652 mln złotych).
Spory jest też przychód z usług konwergentnych – 1,558 mld złotych oraz sprzedaży sprzętu – 1,555 mld złotych.