Reklama
aplikuj.pl

Co zakłada pilot myśliwca, kiedy wsiada do kokpitu?

Pilot myśliwca zakłada jednoczęściowy kombinezon zapinany z przodu na zamek błyskawiczny. Model CWU 27/P Nomex został opracowany przez firmę DuPont w latach 60. i składa się z ognioodpornego polimeru, który jest w stanie wytrzymać temperaturę dochodzącą do 400 stopni Celsjusza.

Wyposażony w rzepy i osiem kieszeni, kombinezon lotniczy jest standardowym strojem pilotów zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz samolotów. W skład wyposażenia wchodzą też długie, ognioodporne rękawice GS/FRP-2, które są szczelnie łączone z resztą kombinezonu. Model Wiley X Aries cechuje się natomiast obecnością otworów na kciukach i palcach wskazujących oraz środkowych, aby ułatwić pilotom obsługę cyfrowych urządzeń.

Czytaj też: Pierwsze spojrzenie na nowy myśliwiec USA… prawdopodobnie

Przedstawiciele sił powietrznych Stanów Zjednoczonych noszą skórzane buty ochronne ze stalowymi nosami. Takie obuwie jest również wzmocnione na wysokości kostek, aby ochronić pilota podczas ewentualnego katapultowania i lądowania ze spadochronem.

Wyposażenie pilotów myśliwców jest warte setki tysięcy dolarów

Na kombinezon nakłada się kolejny, antygrawitacyjny, zwany CSU-15A/P. G. Zawiera on kieszenie wypełnione powietrzem, które ściskają nogi i brzuch pilota, pomagając utrzymać krew w jego mózgu podczas manewrów z dużymi przeciążeniami. CSU-15A/P pozwala pilotowi F/A-18 na wykonanie manewrów przy przeciążeniach osiągających nawet 7,6G zanim dojdzie u niego do utraty przytomności.

Ważną rolę pełni także kamizelka ratunkowa PCU-78. Tworzące ją elementy przechodzą przez ramiona, nogi i wokół talii. Ta zintegrowana uprząż jest uciążliwa w użytkowaniu i nie cieszy się szczególną popularnością. Taką kamizelkę przypina się do spadochronu, a klamry SEAWARS aktywują się, jeśli pilot wyląduje nieprzytomny w oceanie po tym, jak został katapultowany. W skład PCU-78 wchodzi zestaw ratunkowy, m.in. latarka Phantom Warrior, nóż składany Spyderco, radio AN/PRC-149, małą butelkę z wodą, światło stroboskopowe i flary sygnalizacyjne, gwizdek, kompas i lusterko.

Czytaj też: Nowy myśliwiec Korei Południowej. Oto KF-21 Boramae

Na górze PCU-78 znajduje się kołnierz LPU-36/P, który otacza szyję pilota i wpina się w uprząż. Dzięki wysokiej wyporności element ten, zwany LPU (Life Preserver Unit) utrzyma nieprzytomnego pilota na powierzchni wody. Hełm taktyczny HGU-68/P, wykonany z laminowanego grafitu i kompozytu nylonu balistycznego, posiada zintegrowane słuchawki, przyciemniany lub przezroczysty wizjer i możliwość połączenia z maską tlenową.

Pilot myśliwca może zabrać do kokpitu nieco ponad 2 kilogramy rzeczy osobistych

Ważną rolę pełni JHMCS, czyli system celowniczy Sidewinder, który funkcjonuje nawet podczas ostrych manewrów. Cena takich hełmów jednak niezwykle wysoka, ponieważ wynosi około 214 000 dolarów za sztukę, przez co nie należą do standardowego wyposażenia pilotów. Pilotom daje się również urządzenia sygnalizacyjne na podczerwień i broń palną w postaci pistoletu Sig Sauer M11-A1 Compact. Poza tym piloci mogą zabrać do kokpitu rzeczy osobiste ważące maksymalnie ok. 2 kilogramów. Często są to np. talizmany na szczęście czy dokumenty.