W obecnych czasach solidna, wszechstronna i obiecująca platforma EVX, to klucz do wyróżnienia się w dobie elektrycznej rewolucji na rynku samochodów. Na taką właśnie zapowiada się dzieło Italdesign i WAE.
Platforma EVX od Italdesign i WAE
To nie pierwszy raz, kiedy informujemy o platformach dla pojazdów elektrycznych, ale tym razem jest ciekawiej, niż zwykle. Mowa bowiem o platformie EVX, która powstaje z udziałem dwóch poniekąd niezwiązanych ze sobą firm, które ogłosiły właśnie nowe partnerstwo. Mowa o Italdesign, które światowy sukces osiągnęło za sprawą wspaniałych projektów nadwozi oraz Williams Advanced Engineering (WAE), który stał się liderem w dziedzinie technologii i inżynierii. Jego korzenie sięgają Williams F1 w 2010 roku.
Czytaj też: BMW M4 chowa się przed Manhart MH2 500, czyli stuningowanej M2 Competition
Celem tej współpracy jest stworzenie zupełnie nowego rozwiązania w postaci platformy EV do wspierania dążenia do elektryfikacji. Oficjalnie wspomina się o niej, jako o modułowej platformie EVX dla samochodów elektrycznych, która będzie podstawą dla modeli premium wszelakiej maści. Mowa o sportowych Gran Turismo, sedanach, czy crossoverach, które skorzystają z napędu AWD lub RWD, wysokiej sztywności skrętnej, czy lekkiej konstrukcji z materiałów kompozytowych.
Co najważniejsze, będzie to platforma „do kupienia”, z której będą mogli skorzystać zarówno wielcy gracze na rynku, jak i ci z mniej bogatym portfolio. Brzmi to ciekawie, jako że obecnie praktycznie każda firma z tych najważniejszych na rynku zajęła się opracowaniem własnej platformy, więc platforma EVX musi być albo rewolucyjna, albo trafi (raczej) wyłącznie do niszowych marek.
Czytaj też: Hyundai i jego plany obniżenia cen elektrycznych samochodów tą platformą EV
Jednak już teraz zapowiada się, że platforma EVX będzie kawałem świetnej technologii, w której to najważniejszym elementem będzie formowany kompozytowy akumulator strukturalny i unikalne silniki elektryczne. O nich wprawdzie nic nie wiemy, pomijając to, że zostały opracowane we własnym zakresie przez WAE i mogą dostarczyć do 1360 koni mechanicznych przy zużyciu od 104 do 120 kWh energii. Sam akumulator może dzierżyć aż 160 kWh, zapewniając do 1000 km zasięgu.
Czytaj też: Do setki w dwie sekundy. Oto co oferuje ta platforma EV
Platforma EVX swoją wyjątkowość tchnęła również w samą konstrukcję, która integruje obudowę akumulatora z elementami, które zwykle są częścią konstrukcyjną nadwozia. Stąd jej elastyczność co do projektowania wszelakiej maści pojazdów elektrycznych o rozstawie osi od 2900 do 3100 mm zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz przy jednoczesnym zachowaniu opłacalności w średniej skali.