Reklama
aplikuj.pl

[Aktualizacja] Play zwróci pieniądze z numerów na kartę. Ruszyła lawina

Play wyniki finansowe 2019

Play to trzeci po Plusie i T-Mobile operator, do którego UOKiK zwrócił się w sprawie zwrotu środków z numerów na kartę. Klienci będą mogli wypłacić zgromadzone środki. Na decyzję powinien już szykować się Orange.

Zwrot środków z numeru na kartę. To była kwestia czasu

Odkąd UOKiK zwrócił się w tej samej sprawie do Plusa i T-Mobile, było wiadomo że kolejni operatorzy będą musieli zrobić to samo i też czeka ich wypłata środków z numerów na kartę. Jak na razie tylko Plus, obok zobowiązania do zwrotu środków, dostał w bonusie karę finansową. Było to 20 mln złotych. Aktualnie UOKiK prowadzi też postępowanie w sprawie sieci Orange.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK powiedział:

Kolejna decyzja dotyczy sieci Play, która nie oddawała swoim klientom mającym telefony na kartę niewykorzystanych pieniędzy. Działamy konsekwentnie i porządkujemy rynek nakazując operatorom uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług. Klienci nie mogą tracić niewykorzystanych środków zgromadzonych na koncie pre-paid z powodu braku kolejnego doładowania. To utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez Prawo Telekomunikacyjne oraz Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej.

W regulaminach Play znajdują się zapisy niemal identyczne jak w przypadku innych operatorów. Jeśli środków nie wykorzystamy w wyznaczonym okresie – przepadają. W ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji UOKiK te zapisy mają zostać zmienione, a klienci Play mają otrzymać od operatora stosowną informację w tej sprawie. W przypadku klientów po 65. roku życia ma się to odbyć za pomocą SMS-a.

Jak otrzymać zwrot środków z numeru na kartę w Play

UOKiK przygotował nawet instrukcję dla klientów Play. Aby otrzymać zwrot środków z numeru na kartę należy:

  • Konsument musi złożyć wniosek o zwrot niewykorzystanych środków w ciągu 30 dni od zmiany operatora lub upływu ważności połączeń przychodzących.
  • Może to zrobić poprzez kontakt z obsługa klienta P4 (pisemnie, e-mailem, telefonicznie) lub w autoryzowanych salonach.
  • Zgodnie z Europejskim Kodeksem Łączności Elektronicznej spółka może pobrać niewielką opłatę manipulacyjną – na podstawie decyzji zobowiązującej jej wysokość nie może jednak przekroczyć dwudziestu złotych.
  • Zwrotowi nie będą podlegały środki powyżej nominalnej kwoty doładowania.
  • W ciągu 30 dni od złożenia wniosku, pieniądze zostaną przelane na wskazany przez konsumenta rachunek bankowy.
  • Praktyczny przykład: konsument doładował konto kwotą 50 zł. Była to oferta promocyjna więc otrzymał dodatkowe 25 zł i na koncie łącznie miał do wykorzystania 75 zł . W momencie zmiany operatora na koncie pozostało mu 55 zł, ponieważ wykorzystał tylko 20 zł. Przysługuje mu zwrot 50 zł (nominalna wartość doładowania) pomniejszony o opłatę manipulacyjną.

UOKiK wyprzedza przepisy

UOKiK w swojej decyzji powołuje się na Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej, który w Polsce nie został jeszcze wdrożony. Będzie to miało miejsce pod koniec 2020 roku wraz z duża nowelizacją Prawa Telekomunikacyjnego.

Operatorów czeka wiele zmian, a obowiązkowy mechanizm zwrotu środków z numerów na kartę ma być jednym z nich. Aby nie wykorzystywać kont prepaid jak lokat 0% wprowadzony najpewniej zostanie zapis o pobraniu opłaty manipulacyjnej. Bo jak zawsze powtarzam, – 20 zł, które wędruje na nasze konto to nie jest 20 zł jakie zapłaciliśmy za doładowanie. Operator odprowadza od tej kwoty podatki, prowizje (np. dla sklepu i pośredników) i ponosi inne opłaty. Gdyby zwrot odbywał się na zasadzie 1:1, operatorzy traciliby na każdej tego typu transakcji.

Te przepisy będą musiały być bardzo dokładnie opisane, tak aby uniemożliwić pojawianie się jakichkolwiek oszustw związanych ze zwrotem środków. Szczerze wątpię że uda się to zrobić, ale warto mieć nadzieję.

Aktualizacja

Play wydał w powyższej sprawie komunikat:

Jako Play wprowadzamy korzystne dla klientów oferty i rozwiązania. Cieszymy się, że kwestia zwrotu pozostałych środków z doładowań została uregulowana oraz że mamy czas niezbędny na wdrożenie takiego mechanizmu. Klienci ofert na kartę i MIX będą mogli skorzystać z tego procesu pod koniec listopada.

Chcesz być na bieżąco z WhatNext? Śledź nas w Google News