Sensor oparty o laser, albo diodę LED to serce każdej myszki komputerowej, dlatego w naszych testach często wspominamy o zjawiskach, jakie wpływają na jego precyzję. Jeśli zastanawiałeś się, co oznacza pojęcie predykcji, interpolacji, akceleracji, czy jitteringu, to ten materiał jest stworzony właśnie dla Ciebie.

Jednak na początek zajmiemy się parametrem DPI, obok którego wyrosło od groma mitów i legend. Tak naprawdę właściwe określenie tego wyznacznika, to CPI (counts per inch), który oznacza liczbę wirtualnych pikseli rejestrowaną przez sensor podczas ruchu na odległość jednego cala. Im jest ona wyższa, tym mniejszy ruch myszką musimy zrobić, aby przesunąć kursor, bądź celownik w dany punkt.

Tak więc CPI to czułość sensora, która nie ma realnego wpływu na jego precyzje, czy jakość, o czym gracze często zapominają. Jednak istnieje pewne zjawisko, które możemy dostrzec przy naprawdę dużym powiększeniu (np. w CS:GO). Jest to Pixel Snapping, czyli brak płynności celownika objawiające się “schodkowaniem”, które ma znacznie bardziej nasilony efekt przy ustawieniu niskiego CPI i wysokiej czułości (sensitivity) w grze niż odwrotnie. Często jednak osiągnięcie wyższych wartości CPI wiąże się z negatywnymi zjawiskami (jittering, interpolacja), co sprawia, że niwelowanie go w myszkach ze średniej półki nie ma większego sensu. Ponadto w tradycyjnych warunkach zjawisko to jest tak trudne do zauważenia, że większość z Was nawet go nie odczuje.

A więc jaki poziom CPI będzie najlepszy? Jestem w stanie zaryzykować stwierdzenie, że jeśli gracie w rozdzielczości Full HD na jednym monitorze i nie sterujecie myszą na zasadzie “mikro ruchów“, to sensor osiągający poziom od 200 do 3200 CPI z pewnością będzie dla Was wystarczający. Pamiętajcie tylko, że ten parametr to nie wszystko, ponieważ jego precyzję mogą skutecznie obniżyć zjawiska, które w większości przypadków są skutkiem sztucznego zawyżania możliwości myszy. Ze względu na to nie zwracajcie uwagi na konstrukcję reklamowane tysiącami DPI, a wybierzcie coś, co odznacza się dobrym wykonaniem, precyzją, a nawet wyglądem. Poniżej znajdziecie opis wszystkich negatywnych zjawisk powiązanych z pracą sensora.

Interpolacja

To jedno z najczęściej występujących zaburzeń pracy sensora, ponieważ jest efektem ubocznym wynikającym z dodawania wirtualnych pikseli do faktycznego ruchu myszą w celu sztucznego podwyższenia osiągalnego poziomu CPI. Objawia się “gubieniem” pikseli, które skutkuje znacznym obniżeniem precyzji sensora w postaci np. nagłego przeskakiwania kursora o kilka punktów. Jej nasilenie jest zależne od wysokości CPI i prędkości naszego ruchu co oznacza, że mysz może zacząć być interpolowana dopiero od pewnego poziomu.

Jittering

Kolejnym znienawidzonym przez wielu zjawiskiem jest jittering, który występuje w postaci szumów niskiej i wysokiej częstotliwości. W przypadku tego pierwszego nie jest tak źle, bo objawia się ”jedynie” w postaci niewielkich paraboli, jakie zakreśla nasz kursor/celownik podczas ruchów ukośnych i poziomych.

Za to szum wysokiej częstotliwości przejawia się chaotycznymi, nieregularnymi i zarazem drobnymi drganiami, które sprawiają, że nie wiemy, czy to nasza dłoń dostała nagłego ataku choroby Parkinsona, czy może naszą okolice nawiedziło tymczasowe trzęsienie ziemi. Jest tradycyjnie spowodowany przez sztuczne zawyżanie możliwości sensora myszy i często występuje w parze z interpolacją.

Akceleracja pozytywna

To kolejne negatywne zjawisko, które w ogromnym stopniu wpływa na naszą pamięć mięśniową. Występuje wtedy, gdy wykonujemy identyczny ruch myszą, a kursor przesuwa się na różne odległości zależnie od prędkości, z jaką wykonaliśmy manewr. Przykładowo, przesuwając wolno mysz o 4 centymetry wykonam 360 stopniowy obrót w CS:GO, ale jeśli pokonam ten sam dystans z wyższą prędkością ruchu, to mój celownik znajdzie się za, albo przed punktem startowym.

Myszki, które są wolne od akceleracji pozytywnej będą w stanie za każdym razem przesuwać kursor (bądź celownik) na identyczną odległość.

Akceleracja negatywna

Akceleracja występuje również w postaci negatywnej, która jest ściśle powiązana z maksymalną szybkością wyrażaną w IPSach, bądź metrach na sekundę. Jeśli ją przekroczymy, to kursor albo gwałtownie się zatrzyma, albo znacznie zwolni. W naszych czasach większość myszy ze średniej półki cechuje się prędkością maksymalną wyznaczoną na 80 IPS (około 2 m/s), która jest na tyle wysoka, że przekroczenie jej podczas zwykłej rozgrywki jest niezwykle trudne.

Predykcja (Angle Snapping)

To zjawisko jest niezwykle przydatne i występuje we wszystkich sensorach, ale jest niczym obosieczny miecz. Jego zadaniem jest korygowanie naszego ruchu tak, aby ten był jak najbardziej dokładny i płynny. Niestety jednocześnie sprawia, że responsywność i precyzja w niektórych przypadkach (grach FPS) spada, ponieważ nasz ruch nie odpowiada ruchowi celownika w stu procentach.

Działanie predykcji można zauważyć podczas rysowania poziomych i pionowych linii np. w Paincie. Jeśli większość z narysowanych odcinków jest bliska ideału, to wtedy nasilenie predykcji jest zbyt wysokie i wręcz niedopuszczalne dla zapalonych graczy strzelanek. Jednak jej pewny poziom pomaga nam w utrzymaniu celownika podczas ruchu w poziomie, co sprawdza się idealnie w przypadku, kiedy obserwujemy np. z karabiny snajperskiego równe fortyfikacje, z których to od czasu do czasu wyskakuje głowa przeciwnika.

LOD (Lift-off Distance)

To zjawisko nie jest aż tak dokuczliwe, jak jego poprzednicy… o ile nie podnosicie za często myszy. LOD określa wysokość (w milimetrach) na której sensor przestaje w zupełności reagować. Jeśli ta wartość jest wysoka, to każde, nawet minimalne uniesienie myszy nad podkładkę spowoduje przesunięcie kursora, czy celownika, co w ogromnym stopniu przeszkadza graczom posługującym się wyłącznie nadgarstkiem.

Smoothing

Polega na odczuwalnym braku responsywności kursora, który wydaje się być spowolniony i często określa się go mianem ”pływającego”. Smoothing sięga czasów, kiedy to częstotliwość przesyłania danych z myszy (Pooling Rate) do komputera była naprawdę niska. Obecnie trudno znaleźć na rynku jakąkolwiek konstrukcję (w racjonalnej cenie) z tym zjawiskiem.

    Spodobał Ci się ten artykuł? Podaj dalej!